16.04. Onneksi olkoon: Patrik, Jalo | Palaute
Munkkiniemen seurakunta

Kuka vihkii ja missä?

22.02.2024, 15:30
Helsingin seurakunnat tarjoavat käyttöön ilmaiseksi yli 50 kirkkoa ja kappelia, joista löytyy tila monenlaisiin vihkitilaisuuksiin. Valittavananne on Tuomiokirkon tai Johanneksenkirkon juhlavuus, Temppeliaukion tai Viikin kirkon moderni tai Puotilan kappelin historiallinen, intiimi ilmapiiri. Kirkko voi olla se paikka, joka luo tärkeälle päivällenne arvokkaan ilmapiirin ja tekee vihkimisestä erityisen tilaisuuden.
Kaksi kullanväristä sormusta kirjan päällä ja teksti Avioon!

Vihkiminen voidaan suorittaa lähes missä tahansa: kirkossa, kotona, luonnossa, siis paikassa, jonne onnistutte vihkipapin houkuttelemaan.

Häät voidaan pitää pienimuotoisesti kahden todistajan läsnä ollessa jopa niin, että seurakunta huolehtii todistajat paikalle. Toisaalta paikalle voi kutsua koko suvun ja kaikki ystävät juhlistamaan suurta päivää. Vihkiminen voidaan yhdistää myös kastetilaisuuteen tai kodinsiunaamiseen. Tärkeintä on, että päivä on vihkiparin näköinen.

Seurakunnan tilat ovat vihkitoimituksiin ja hääjuhliin yleensä maksuttomia. Kirkon varaus tehdään seurakunnan kirkkoherranvirastossa. Vihkitilaisuuden päivään ja kellonaikaan voi vaikuttaa vihkiparin toiveiden lisäksi muiden tilaisuuksien määrä vihkikirkossa.

Suosituimpia vihkikirkkoja ovat Tuomiokirkko, Johanneksenkirkko, Mikael Agricolan kirkko, Puotilan kappeli, Suomenlinnan kirkko, Temppeliaukion kirkko ja Vanhakirkko. Etenkin niissä tilavaraustaan saattaa joutua sovittelemaan. Erityisesti kesälauantait ovat kysyttyjä, joten kirkkojen varauksia kannattaa kysellä kirkkoherranvirastosta jo edellisenä syksynä.

Sateenkaaripareja vihitään lähes kaikkien Helsingin evankelis-luterilaisten seurakuntien kirkoissa. Avioon voi astella muun muassa kaikissa suosituimmissa vihkikirkoissa. Samaa sukupuolta olevien kirkkohäät voi järjestää Tuomiokirkkoseurakunnan sekä Haagan, Herttoniemen, Kallion, Kannelmäen, Lauttasaaren, Malmin, Mikaelin, Munkkiniemen, Paavalin, Pakilan, Pitäjänmäen, Oulunkylän ja Töölön seurakuntien kirkoissa samoin kuin Johannes ja Matteus församlingin kirkoissa.

Vihkipaikan valinnassa on otettava huomioon toimituksen jumalanpalvelusluonne ja kirkollisen vihkimisen erityislaatu. Jos vihkiminen ei ole kirkossa ja vihkipari niin haluaa, paikalle voidaan rakentaa valkoisella liinalla verhoiltu alttari, jota koristavat kynttilät, kukat ja risti. Alttarin eteen voidaan järjestää myös polvistumismahdollisuus samaan tapaan kuin kirkossa. Vihkipaikan koristelussa on hyvä ottaa huomioon toimituksen liturginen väri eli valkoinen.

Kuka vihkii?

Vihkipappi on tavallisesti jommankumman vihittävän kotiseurakunnasta, mutta vihkipapiksi voi etukäteen pyytää esimerkiksi omaa rippi- tai perhepappia. Papin voi varata joko tilavarauksen yhteydessä tai erikseen lähempänä vihkitilaisuutta. Jos vihkipappi hankitaan itse, papin nimi ilmoitetaan kirkkoherranvirastoon tilavarauksen yhteydessä. Pappi on syytä varata hyvissä ajoin.

Kaikki parit voivat varata vihkipapin Helsingin seurakuntien kirkkoherranvirastoista. Sateenkaariparit voivat myös tiedustella vihkipappia Helsingin seurakuntien sateenkaarityön yhteyshenkilöiltä tai Sateenkaaripapit-sivuston kautta.

Toimituskeskustelu

Vihkipapin kanssa on hyvä sopia tapaamisesta hyvissä ajoin ennen vihkitilaisuutta. Toimituskeskustelussa keskustellaan vihkimiseen liittyvistä asioista, kuten kaavan sisällöstä, toimituksen luonteesta ja papin mahdollisesta osallistumisesta hääjuhlaan. Vihkikaavat sisältävät vaihtoehtoisia osioita, joista päätetään keskustelun aikana. Vihkipapille kannattaa kertoa omista toiveistaan.

Papin kanssa voi myös harjoitella toimitusta etukäteen. Harjoituksissa voi läsnä olla muitakin, esimerkiksi bestman, kaaso, vanhemmat. Suositeltavaa on, että varsinkin ne henkilöt, joilla on tehtävä itse toimituksessa, olisivat läsnä myös harjoituksissa.‍

Ja huom! Avioliiton esteiden tutkinta tulee suorittaa hyvissä ajoin ennen vihkimistä. Ks. tarkemmin yleisimpien kysymysten kohta nro 10.