24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute
Munkkiniemen kirkko

Elokuun ystäväkirje

09.08.2021, 12:00 /  päivitetty 05.08.2021, 14:52
Oma hengellinen yhteisö sekä muiden auttaminen ovat tärkeitä uudistumisen lähteitä, kirjoittaa Raija Hosio lähetyksen elokuun ystäväkirjeessä.
Kuvassa ikkunakoriste, jossa on lintu.

Flora Larssonin usein humoristiset keskustelut Herran kanssa tulevat lähelle lukijaa, kuten tässä koskettavassa runossa nimeltä Tärkeysjärjestys:

"Herätessäni kohotin sydämeni puoleesi, Herra,
ja uskoin itseni ja rakkaani hoitoosi jo ennen kuin olin jättänyt hyvän,
lämpimän vuoteeni.

Lupasin itselleni - ja sinulle - että varaisin aikaa rukoukseen ja mietiskelyyn
niin pian kuin aamiainen olisi selvä.
Näin päättäen otin elävän sanasi mukaani
jotta se olisi saatavilla.

Mutta toiset asiat vaativat huomioni

ja esittivät vaatimuksiaan:
keittiö täytyi siivota
ja ulkoportaat pestä
(jos joku tulisi).

Leikkokukat pyysivät raikasta vettä... ja saivat.

Ja velvollisuuksien polkumylly kiihdytti vauhtia.

Koko ajan huomasin, miten sinä hiljaa kolkutit

sydämeni ovelle ja minä kuiskasin:
"Kohta olen valmis."

Lopultakin oli tärkein tehty
ja olin juuri istuutunut kirjasi ääreen,
kun puhelin soi.

Kiireellinen viesti vaati välittömiä toimenpiteitä.

Sitten oli jo lounasaika.

Minä häpesin, Herra, niin, minä todella häpesin.

Tarvitsin sitä uudistusta, jonka vain sinä voit antaa.

En ollut riistänyt sinulta, vaan itseltäni

jotain elintärkeätä ja välttämätöntä.

Anna anteeksi heikko tahtoni,

anna anteeksi, että lankesin kiusaukseen olla panematta ensi sijalle sitä mikä on tärkeintä."

Toisinaan olemme ahdistuneita ja neuvottomia. Jumala kuljettaa päivän kerrallaan ja joka päivä hän hoitaa huoliamme. Jumala kypsyttää maan sadon ja samoin ihmisen kasvun kypsyminen on lahja. Herra, opeta meitä keskittymään tähän hetkeen. Rohkaise meitä anteliaisuuteen, jakamaan satoa ja luottamaan, että riitämme juuri omana itsenämme.

Korona on pitkään kurittanut elämämme arkea. Kiitos seurakuntien radio-, televisio- ja digiyhteyksistä. Kirkko on ihmeellinen voiman, toivon, ilon, valon ja lohdutuksen antaja - virkistävä sade. Kotikirkon ovi on taas avoinna ja siellä saamme hetken viivähtää, hiljentyä ja kerätä elämänvoimaa päiväämme. Lähetä meidät heikkoudesta ja kiireestä huolimatta hiljentymään luoksesi.

Meitä kaikkia erilaisia ihmisiä yhdistää lähimmäisenrakkaus. Tarvitsemme toisiamme elämän poluilla ja moottoriteillä kulkemaan ja palvelemaan yhdessä, sekä lähettämään linkkejä ja vinkkejä tietoa kaipaaville. Verkosta löytyvä tieto ei kaikkia välttämättä tavoita.

Virren 429:2 lähetysrukoukseen liitämme kätemme:

"Ylitse kaikkien rajojen

riemu ja kiitos on yhteinen.

Kristuksen anteeksiantamus

on iankaikkinen vapaus.

Joka päivä eteemme avautuvat

uudet mahdollisuudet ja tiet.

Sinä johdatat meitä maailmaan

ja voimaa suot yhä uudestaan.

Sinä kannat, sinä viet,

sinä kannat, sinä viet."

Kiitos, Herra, että olet kutsunut meidät palvelemaan, antamaan aikaamme ja rakkauttamme. Sisaret ja veljet lähellä ja kaukana kaipaavat lohduttavaa, ihmisarvoista ja rakastavaa elämää. Elettävänä tämä päivä ja uusi armo, voima ja apu. Kosketa sydäntämme ja mieltämme, jotta kuuntelisimme ilman ennakkoluuloja sekä palvelisimme kyselemättä. Opeta ymmärtämään, että ilo ja onni on palvella Sinua, Herra.

Tämä on yhteinen tehtävämme. Mihin tärkeysjärjestykseen päätämme laittaa päivän palikat? Joka päivä eteemme avautuvat uudet mahdollisuudet ja tiet. Jokainen tuo oman hengen, inhimillisen mielipiteen ja rakentavan työn maailmanlaajuisen seurakuntamme rakentamiseen.

Monet muistot ja perinteet ovat kestäviä rakennusaineita ja eväitä, jotka tuovat toivoa meille kaikille. Lähetysvirsi on kuin rukous, joka ei maksa mitään, mutta valaisee elämäntietä. Olisiko sinulla rakas lähetysvirsi, minkä olet oppinut koulussa tai elämän matkalla?

Lähetyksen perinteinen kesäkuun pihajuhla siirrettiin koronapandemian vuoksi. Toiveissamme on, että voisimme järjestää lähetyksen syksyisen pihajuhlan ja kerrata ja/ tai opetella lähetysvirsiä syyskuussa.

Tervetuloa mukaan!