23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute
Munkkiniemen kirkko

Lähetys ja kansainvälinen vastuu

05.10.2023, 15:10
Lähetystyön perustana on Jumalan rakkaudesta kertominen sekä laaja-alainen auttamistyö. Kirkkomme virallisten lähetysjärjestöjen kautta toteutettava ulkomaantyö keskittyy käytännölliseen kristilliseen toimintaan sekä heikoimmassa asemassa olevien auttamiseen. Panostamme muun muassa lähetystyöhön Singaporessa ja Thaimaassa.
Viisi leipää ja kaksi kalaa

‍Munkkiniemen seurakunnan nimikkolähetit ja lähetyskohteet

Seurakunta tekee ja tukee lähetystyötä maailmalla. Työtä varten on solmittu yhteistyösopimuksia Suomen Lähetysseuran ja Medialähetys Sanansaattajien kanssa. Lisäksi tuetaan tiettyä työtä tai sovittua hanketta kohdemaassa.

Katariina Väisänen, Thaimaa, Suomen Lähetysseura

Suomen Lähetysseuran uusi nimikkolähetti Thaimaassa on teologian maisteri Katariina Väisänen. Hän toimii järjestökoordinaattorina, jonka työnkuvaan kuuluu mm. hankkeiden johtaminen, viestintä, vaikuttamistyö ja verkostoyhteistyö. Toinen sopimukseen sisältyvä kannatuskohde on Mekongin alueen vähemmistökansojen kielityöhanke.

Suomen Lähetysseura

Ilkka Kastepohja, Singapore, Medialähetys Sanansaattajat

Ilkka Kastepohja tekee työtä Singaporeen, Kaakkois-Aasiaan tällä hetkellä Suomesta käsin. Ilkka tukee TWR-Aasian mediakehitystyötä ja toimii Sansan Aasian aluepäällikkönä. Medialähetystyö tavoittaa erityisesti heitä, joiden on vaikea muuten kuulla evankeliumia.

Medialähetys Sanansaattajat

Munkkiniemen seurakunnalla on sopimuskumppanuus Suomen Pipliaseuran kanssa Tansaniassa tehtävän asunkielisen raamatunkäännöstyön tukemiseksi.

Suomen Pipliaseura

Hymyilevät thaimaalaiset lapset käsi kädessä salissa

Ystävyysseurakuntatoiminta

Teemme ystävyysseurakuntatoimintaa Sortavalan luterilaisen seurakunnan kanssa Venäjällä. Toiminnan avulla edistetään paikallisseurakuntien kumppanuutta käytännössä ja kansainvälistä vuorovaikutusta. Ystävyysseurakuntatoiminnassa vastuunkantajina ovat seurakuntalaiset ja työntekijät käytännöllisten kohtaamisten kautta.

Sortavalan luterilainen seurakunta, Karjala, Venäjä

Sortavalan luterilainen seurakunta on Huopalahden rovastikunnan eli Munkkiniemen, Haagan, Kannelmäen ja Pitäjänmäen seurakuntien yhteinen ystävyysseurakunta. Koronapandemian aikana Huopalahden rovastikunnan seurakunnat ovat tukeneet Sortavalan seurakuntaa taloudellisesti. ”Koronapandemia vaikuttaa seurakunnan toimintaan, muun muassa lapsityö on tauolla”, kertoo kirkkoherra Andrei Antonov. Lisää tietoa ystävyysseurakuntatyöstä voit kysyä Kaarina Osmoviidalta.

Yhteyshenkilö Munkkiniemen seurakunnassa:

Kaarina Osmoviita, kaarina.osmoviita@gmail.com

Muu yhteistyö

Seurakuntamme tekee yhteistyötä Inkerin luterilaisen kirkon Sodderin seurakunnan kanssa Itä-Karjalassa Venäjällä. Viime vuonna avustimme taloudellisesti Sodderin kirkon katon rakentamisessa.

Vuonna 2020 olemme tukeneet Suomen Lähetysseuran kautta Lasten Pankin tekemää työtä. Lasten Pankki pyrkii ennaltaehkäisemään lapsiavioliittoja tukemalla tyttöjen koulunkäyntiä sekä vahvistamalla nuorten elämäntaitoja ja omien oikeuksien tuntemista.

Tukea saavat myös muut kirkon viralliset lähetysjärjestöt:

Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys

Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys

Lähetysyhdistys Kylväjä

Tukea saa myös kirkon perustama kansainvälinen diakonian erityisosaaja Kirkon Ulkomaanapu.

kirkon portailla aurinkolasit, punaiset tennarit ja kassi, josta pilkottaa Raamattu

Tervetuloa mukaan yhteiseen työhön!

Lähetystyö on lähetystyöntekijöiden ja lähettäjien yhteistyötä. Seurakuntalaiset tekevät lähetystyön mahdolliseksi rukousten ja varainhankinnan kautta. Haluaisitko liittyä Katariina Väisäsen tai Päivi ja Ilkka Kastepohjan kannattajarenkaaseen? Vai ottaisitko kummilapsen, jonka elämää ja koulunkäyntiä tuet kuukausittain?

Olisiko sinulla mahdollisuus olla mukana järjestämässä pop-up tapahtumia tai konsertteja, jossa lähetystyötä pidetään esillä? Voisitko rukoilla Munkkiniemen seurakunnan ja lähetystyön puolesta? Löydä oma tapasi ja paikkasi osallistua yhteiseen työhön!

Yhteyshenkilö:

Jouni Hartikainen, lähetyksen ja diakonian pappi

09 2340 5152 | jouni.hartikainen@evl.fi

Raumantie 3, 00350 Helsinki