25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

Helsingin Mikaelin seurakunta aloittaa toimintansa Itä-Helsingissä 1.1.2023

19.04.2022, 13:54 /  päivitetty 20.04.2022, 09:20
Uuden Mikaelin seurakunnan kirkot vektorikuvina

Kirkkohallitus on hyväksynyt ehdotuksen uuden Helsingin Mikaelin seurakunnan perustamisesta 1.1.2023 alkaen. Nykyinen Mikaelin seurakunta ja Vartiokylän seurakunta lakkautetaan, ja niiden jäsenet liitetään uuteen seurakuntaan. Yhdistymistä ovat puoltaneet yksimielisesti molempien seurakuntien seurakuntaneuvostot sekä kirkolliset päätöksentekoelimet.

Uusi Helsingin Mikaelin seurakunta tulee olemaan neljänneksi suurin seurakunta Helsingissä. Noin 24 300 jäsenen käytössä on neljä kirkkoa: Mikaelinkirkko, Vartiokylän kirkko, Puotilan kappeli ja Östersundomin kirkko. Vakituisissa viroissa olevat 41 työntekijää jatkavat uudessa seurakunnassa vanhoina työntekijöinä.

- Mikaelin ja Vartiokylän seurakuntien työntekijät ja luottamushenkilöt ovat työskennelleet yhdessä vuoden alusta asti työstäen uuden seurakunnan visiota, missiota ja arvoja, kertoo uuden seurakunnan kirkkoherrana aloittava Jukka Pakarinen. Hän toimii nykyisen Vartiokylän seurakunnan kirkkoherrana.

- Uuden Helsingin Mikaelin seurakunnan resurssit mahdollistavat laadukkaan toiminnan seurakunnan alueella, joka kattaa suuren osan itäistä Helsinkiä.

Seurakuntavaaleissa valitaan päättäjät uuteen seurakuntaan

Ensi marraskuussa pidetään seurakuntavaalit, joissa valittavat luottamushenkilöt pääsevät mukaan rakentamaan ja kehittämään uutta Helsingin Mikaelin seurakuntaa. Vaalilautakunta uutta seurakuntaa varten valitaan toukokuussa.

Äänioikeutettuja ovat kaikki nykyisten Mikaelin ja Vartiokylän seurakuntien jäsenet, jotka ovat täyttäneet 16 vuotta. Ehdokasasettelu päättyy 15.9.2022

Lisätietoa:

Jukka Pakarinen, puh. 050 409 0659

Tyylitelty kartta kirkoista ja seurakunnista Itä-Helsingissä. Metrorata merkitty.
Uuden Mikaelin seurakunnan jäsenet asuvat seuraavilla alueilla: Kivikko, Kontula, Vesala, Mellunmäki, Fallpacka, Östersundom, Vartiokylä, Itäkeskus, Puotila ja Puotinharju. Kartalla ylimpänä olevat tummansiniset sekä Vartiokylän kirkon kohdalla oleva vaaleamman sininen alue muodostavat uuden seurakunnan alueen.