23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute
Mikaelin seurakunta

Nuorisotyön TET-miehet Juhana ja Tuomas tutustuivat seurakunnan työhön

17.11.2016, 14:11

Työelämään tutustumisjakso Mikaelin seurakunnassa 31.10.-13.11. antoi rennon ja monipuolisen kuvan työstä seurakunnassa

"Halusimme Mikaelin seurakuntaan TET-harjoittelun, koska se vaikutti mukavalta ja paikka oli tuttu jo entuudestaan, sillä olimme jo viime kesän rippikoulun jälkeen tulleet mukaan seurakunnan nuorten toimintaan. Olemme tällä hetkellä isoskoulutuksessa.

TET-jakson ekana päivänä tutustuimme tiloihin ja henkilökuntaan ja ehdimme tutustua vähän diakoniatyöhön pienituloisten ruokailun myötä. Se olikin meille aivan uusi seurakunnan toimintamuoto. Aloitimme myös järjestelemään varastoa.

Ilmapiiri Mikaelin seurakunnassa oli todella mukava ja meidät otettiin vastaan hyvin. Saimme tutustua seurakunnan toimintaan monipuolisesti. Pääsimme seuraamaan ja auttamaan mm. diakoniatyössä, nuorisotyössä, koulujen päivänavauksissa ja varhaiskasvatuksessa. Pääsimme myös siistimään varastoja ja hyllyjä.

Nämä kaksi viikkoa seurakunnassa ovat olleet hauskaa, rentoa ja ennen kaikkea monipuolista. Olemme saaneet kokemusta ja siinä samalla sisäpiiritietoa seurakunnan toiminnasta.

Käsityksemme seurakunnan toiminnasta laajeni TET-jakson aikana. Parasta oli taukojen lisäksi rento meno ja rauhallinen ilmapiiri. Ei oltu kokoajan hoputtamassa. Työajoistakaan ei voi valittaa. Sai nukkua tarpeeksi, joskus jopa liikaakin, mutta toisaalta olimme välillä myös iltatöissä esimerkiksi perheiden raamattupiirissä ja nuorten sählykerhossa. Mukavimmat työtehtävät olivat iltapäiväkerho, missä oli rentoa ja hauskaa lasten kanssa, sekä varmaankin kellarin siivoaminen, koska siellä oli rento tunnelma ja nuorisotyönohjaaja viihdyttämässä meitä vitseillään.

Opimme TET-jakson aikana paljon pieniä asioita seurakunnasta, mm. miten päivänavaus pidetään, miten asioita järjestetään ja organisoidaan ja mitä seurakunnan sisällä tapahtuu silloin, kun me emme ole paikan päällä. Kaiken kaikkiaan Mikaelin seurakunta on ollut TET-paikkana oikein mukava, mielenkiintoinen ja ennen kaikkea rento. Täällä pääsi tutustumaan monipuolisesti seurakunnan toimintaan ja nyt meilläkin on laajempi käsitys siitä, miten seurakunta toimii. Suosittelisimme seurakuntaa TET-paikaksi kavereillemmekin yllämainittujen asioiden takia. Sen lisäksi tämä on paljon monipuolisempaa ja kaikin puolin kivempaa kuin kaupassa hyllyttäminen, ainakin meidän mielestämme."

Tuomas Nykänen ja Juhana Tiainen, Länsimäen yläaste