16.04. Onneksi olkoon: Patrik, Jalo | Palaute
Mikaelin seurakunta

Raili tulee Mikaelinkirkon kässäkerhoon vaikka ei enää pysty neulomaan

14.02.2023, 16:03 /  päivitetty 15.02.2023, 13:17
Raili Halttunen pitelee villasukkaparia käsissään Mikaelinkirkon takkahuoneessa

Kymmenisen naista istuu lopettelemassa yhteistä aamukahvia Mikaelinkirkon seurakuntasalissa maanantaiaamuna. Kohta siirrytään takkahuoneeseen ja kaivetaan kässäkerhon langat esille. Ensin kuitenkin muistetaan edesmennyttä kerholaista, 100 vuoden ikään yltänyttä Lempiä sytyttämällä hänelle kynttilä. Pastori Kati Vento pitää pienen alkuhartauden.

Mikaelin kässäkerhon alkuhartaus Mikaelinkirkon takkahuoneessa. Seisomassa pastori Kati Vento.

Tuikkivasilmäinen Raili, 91, istuu pöydän päässä ja kertoo elämäntarinaansa. Käsityöt ovat olleet mieluisia hänelle lapsesta saakka.

- Olen parsinut ja korjannut kahdeksanvuotiaasta saakka. Käsityö on ihanaa, kun sitä oppii sen verran, ettei aina tarvitse edes katsoa ohjetta.

Yksin asuvalle Railille kässäkerho on tuonut uusia kavereita ja mahdollisuuden tehdä sekä kotona että yhdessä käsitöitä.

-Täällä on hyvä iloinen henki. Vaikka en enää nivelrikon takia pysty neulomaan, niin en tykkää istua tyhjän panttina. Voin kiinnittää vaikka näitä Heikki Heikurisen suunnittelemia tuotelappuja sukkiin- (Heikki toimi aikaisemmin kerhon vetäjänä.) Olen myös ostanut sukkia lahjaksi.

Kässäkerholaiset ovat kartuttaneet seurakunnan diakoniatyön varoja myymällä sukkia ja muita käsitöitä myyjäisissä. Myös Yhteisvastuukeräykseen on saatu kartutettua rahaa. Monet kerholaiset ovat vuosien aikana neuloneet myös suloisia vauvantossuja lahjaksi kasteperheille.

Etualalla villasukkia ja narukerä
Kerho ottaa vastaan myös lankalahjoituksia - avaamattomia lankakeriä.

Mellunmäkeläinen Eeva mittailee valmiin sukan pohjasta kokoa ja merkitsee sen tuotelappuun. Hänet kerhoon houkutteli naapurissa asuva Elli.

-Olen aina tykännyt käsitöistä. Kaikille viidelle lapsenlapselle olen aikoinaan neuvonut vauvannutut. Kun olin työelämässä tottunut aikaisiin aamuherätyksiin, niin herään vieläkin aamuisin aikaisin ja alan neuloa, hän kertoo. Nyt meneillään on puuvillainen kaarrokeneule kesäksi.

-K‍ässäkerhoon tykkään tehdä vähän koristeellisempia sukkia. Täällä on kivaa porukkaa.

Kässäkerhon uusin tulokas on sen uusi vapaaehtoinen vetäjä, Anu Mäkinen. Hän on koulutukseltaan toimintaterapeutti ja sisustussuunnittelija, jolla on monipuolisia taitoja.

-Tulin liittyäkseni ryhmään, kun minulla on aikaa. Sitten täältä puuttuikin ohjaaja, hän hymyilee.

Teksti ja kuvat: Outi Jaakkola

Kässäkerholaisia Mikaelinkirkolla tutkimassa lankoja
Anu Mäkinen (oik.) tuli kerhoon liittyäkseen jäseneksi. Kerholaiset houkuttelivat hänet saman tien vapaaehtoisvetäjäksi, kun kävi ilmi, että hän on toimintaterapeutti ja sisustussuunnittelija.

Tykkäätkö käsitöistä? Tule mukaan! Voit samalla tehdä hyvää, sillä kerhot neulovat myyjäisiin ja keräävät rahaa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyöhön.

• Kässäkerho kokoontuu Mikaelinkirkolla maanantaisin klo 9.30.
  • Neulekerho kokoontuu Vartiokylän kirkolla maanantaisin klo 11.00