18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Mikaelin seurakunta

Mitä tehdä kummin kanssa etänä?

04.05.2020, 13:28 /  päivitetty 20.05.2020, 12:33
Onneksi etäyhteyksin pääsee lähelle!
Kummin päivän logo tekstillä Kummin kaa

Tärkeät aikuiset voivat olla yhteydessä lapsiin onneksi etäyhteyksin. Kokoontumisrajoitukset ovat voimassa, joten perheen ulkopuolisten ihmisten tapaamista ei suositella.

Tänä vuonna valtakunnallinen Kummipäivä on 31. toukokuuta, jolloin yhteistyökumppaneiden tiloissa pidettäviä Kummipäivän tapahtumia ei voida järjestää.

Onneksi kummipäivää voi viettää milloin vain – aina on oikea hetki olla kummi!

Tässä muutamia vinkkejä hauskaan tekemiseen kummin kanssa

• Piirrä tai maalaa oma kotitalo ja esittele se videopuhelussa tai valokuvana
  • Rakenna itseä korkeampi torni ja esittele se videopuhelussa tai valokuvana
  • Harjoittele ”esitys” ja kutsu mukaan yleisö videopuhelun päähän. "Esitys" saa olla mitä vain ukulelen rämpyttelystä tanssiliikkeisiin tai hienoihin hyppyihin – mitä lapset keksivät. Muiden tehtävä on istua yleisönä ihastelemassa ja taputtaa lopuksi.
  • Järjestä kummin kanssa kevätjuhla, kun kerhojen, päiväkerhojen ja koulujen kevätjuhlia ei voi viettää.
  • Kummi voi lukea videolle kirjaa ja lähettää sen kummilapselle.
  • Kummilapsi voi ilahtua perinteisestä paperille kirjoitetusta kirjeestä tai kortista.
  • Videopuhelun välityksellä voi pelata lautapeliä, tehdä käsitöitä, askarrella, leipoa tai tehdä ruokaa.
  • Leikkikää arvuutteluleikkiä esimerkiksi ”mitä näistä väittämistä minä olen mielestäsi uskaltanut tai osannut tehdä?” Vaikkapa ’olenko uskaltanut hypätä 5 metristä veteen?’ tai ’osaanko ajaa yksipyöräisellä polkupyörällä?’

Suurin osa näistä ideoista on koottu Helsingin seurakuntien varhaiskasvattajilta.

Lisää tekemisvinkkejä löydät Kummin kaa -sivulta.