19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Mikaelin seurakunta

Seurakuntien koronarajoitukset jatkuvat lievempinä Helsingissä

15.06.2021, 14:05 /  päivitetty 29.07.2021, 15:05
Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli on antanut viranomaisten päätösten johdosta ohjeita seurakunnille. Määräykset ovat voimassa 28.8. asti.
Kuvassa Festari-Jeesus lepää nurmella ja kädessään kyltti, jossa lukee: Hän vie minut vihreille niityille.

Hiippakunnasta korostetaan, että seurakuntien ei ole syytä omilla päätöksillään rajoittaa toimintaansa enempää kuin hiippakunnan ohjeet edellyttävät. Seurakuntien pitää aktiivisesti viestiä jumalanpalveluselämän ja muun seurakunnan toiminnan avautumisesta sekä kutsua seurakuntalaisia mukaan toimintaan.

Kaikki seurakuntien tilaisuudet (mukaan lukien jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset) sekä seurakuntien tiloissa tapahtuvat tilaisuudet voidaan järjestää sisätiloissa ja rajatuissa ulkotiloissa ilman henkilömäärärajoituksia.

Sisätiloissa järjestettävissä yli kymmenen hengen kokoontumisissa osallistujilla täytyy olla mahdollisuus säilyttää turvavälit eli välttää lähikontakti toisiinsa. Lähikontaktilla tarkoitetaan ihmisten oleskelua samassa sisätilassa alle kahden metrin etäisyydellä toisistaan yli 15 minuutin ajan tai fyysistä kontaktia toisiinsa ja ulkotilassa fyysistä kontaktia toisiinsa.

Yli 50 henkilön ulkotilaisuuksissa osallistujilla täytyy olla mahdollisuus välttää fyysinen kontakti toisiinsa, mutta tietyn mittaisia turvavälejä ei enää vaadita.

Jos sisätiloissa järjestetyssä tilaisuudessa on yli kymmenen henkilöä ja ulkotiloissa yli 50 henkilöä, tilaisuuden järjestelyissä on lisäksi noudatettava opetus- ja kulttuuriministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjetta koronavirustartuntojen ehkäisemisestä. Ohjeen voi lukea täältä.

Lisää tietoa seurakuntia koskevista päivitetyistä linjauksista löytyy myös mm. hiippakunnan verkkosivuilta: http://helsinginhiippakunta.fi/koronavirustilanne/
Kuva: Antti Rintala