23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute
Mikaelin seurakunta

Lonkkasärky unohtuu laulamalla!

18.09.2017, 14:51 /  päivitetty 01.11.2017, 00:18

Yhteislaulutilaisuudet Mikaelinkirkolla 26.9. alkaen.

Yhteislaulutilaisuudet huokuvat hyvää oloa, ja sen on huomannut myös kanttori Kirsi Honkanen- Punkari. "Laulujen lisäksi kohtaaminen muiden ihmisten ja ikätovereiden kanssa luo hyvää mieltä ja antaa voimia arkeen." Kirsin kanssa laulutilaisuuksia järjestänyt aikuistyönohjaaja Arja Heikkinen on samaa mieltä: "ihmisille on
tärkeää olla ja laulaa yhdessä omalla äänellään tai vain kuunnella kun muut laulavat."

Yhdessä laulamisella on todettu myös terveyttä edistäviä vaikutuksia. Se aktivoi molempia aivopuoliskoja käyttöön, lievittää stressiä, sekä rauhoittaa tai piristää oloa. Eräs sota-ajan lauluja laulamassa ollut todistikin näistä terveysvaikutuksista toteamalla, että "täällä unohtui lonkkasärky kokonaan!" Hengellisten laulujen laulaminen on myös rukousta, joten samalla oma uskonelämä vahvistuu.

(Teksti: Mikael-lehti 2016)

Suositut yhteislaulutilaisuudet keräävät ihmiset jälleen laulamaan ja tapaamaan vanhoja ja uusia tuttavia Mikaelinkirkolle.

Ensimmäisellä kerralla tiistaina 26.9. lauletaan tuttuja maakuntalauluja menneiltä vuosikymmeniltä.

Lokakuussa 22.10. Mikaelinkirkossa vietetään Ikäihmisten messua vanhaan malliin ja messun jälkeen lauletaan Suomi 100 -juhlavuoden merkeissä.

Syksyn viimeisellä kerralla tiistaina 21.11. mukana säestämässä ja esiintymässä on Kalliolan viihdeorkesteri johtajanaan Lasse Myllymaa.

Laulutilaisuudet alkavat klo 13. Kahvio on avoinna ennen 26.9. tilaisuutta klo 12.30 alkaen Ja viimeisellä kerralla 21.11. klo 12 alkaen lähetystyön hyväksi. Lokakuussa messun jälkeen tarjolla kirkkokahvit.