16.04. Onneksi olkoon: Patrik, Jalo | Palaute
Mikaelin seurakunta

Miten kastejuhla menee? - Ennen juhlaa

01.09.2023, 13:10
Kastejuhlan voi järjestää heti kun jaksaa, suosituksen mukaan viimeistään kaksi kuukautta Pienen syntymän jälkeen. Kasteen voi järjestää minä viikonpäivänä tai kellonaikana tahansa, kunhan perheelle, vieraille, papille ja juhlatilaan sopii. Kastejuhlasta voi tehdä omanlaisen. Millainen juhla sopii juuri teille?

Otathan yhteyttä kotiseurakuntasi kirkkoherranvirastoon, jossa ensimmäisiin kysymyksiisi vastaa seurakunnasta riippuen joko seurakuntasihteeri tai päivystävä pappi. Jos kaste kiinnostaa, voit myös täyttää oheisen lomakkeen, niin sinuun ollaan yhteydessä.

Pappi

Mukavinta on, jos kasteen voi toimittaa ennestään tuttu pappi. Jos tällaista perhepappia ei ole tai hän ei pääse tulemaan, pappi pyydetään omasta kotiseurakunnasta. Asia järjestyy soitolla kirkkoherranvirastoon. Hyvissä ajoin ennen kastejuhlaa pappi tulee tapaamaan uuden seurakuntalaisensa perhettä. Silloin sovitaan juhlan yksityiskohdista.

Jos kasteen toimittaa muun kuin kotiseurakunnan pappi, kannattaa sopia, tuoko pappi tilaisuuteen kastekynttilän ja kaste- ja kummitodistukset vai hakeeko Pienen perhe ne ennen kastejuhlaa oman seurakuntansa virastosta.

Kirkossa vai kotona?

Alun perin oli tapana toimittaa kaste seurakunnan jumalanpalveluksen osana. Se on vieläkin mahdollista, mutta useimmiten kaste järjestetään omana juhlanaan joko kirkossa tai kotona. Vierasmäärää ei tarvitse rajata kodin seinien mukaan, sillä usein koko juhlan kahvituksineen voi järjestää kirkolla. Toisaalta Pieni voidaan kastaa myös kotipihan omenapuun alla. Erilaisista vaihtoehdoista on syytä neuvotella kastepapin kanssa.

Yleensä seurakunnan tilat ovat kastejuhlan järjestäjien vapaasti käytettävissä. Jotkin tilat ovat kuitenkin niin suosittuja, että niiden käytölle on asetettu aikaraja. Tila kannattaa varata aina hyvissä ajoin kotiseurakunnan kirkkoherranvirastosta. Sieltä saa myös tarkemmat ohjeet.

Juhlan vieraat

Kastejuhlan itseoikeutetut vieraat ovat isovanhemmat ja kummit. Kummiksi voi ryhtyä, vaikka ei pääsisikään kastejuhlaan. Kaksi todistajaa kastetilaisuudessa on kuitenkin tarpeen. Muita vieraita voi kutsua sen mukaan, millaiset juhlat haluaa järjestää.

Kastejuhlan ohjelma

Kastevirret

Kaste on pieni jumalanpalvelus. Siksi siihen kuuluu yleensä vähintään kaksi virttä. Jos virret ovat jääneet juhlajoukolle vieraiksi, kannattaa valita takuuvarmoja. Sellaisia ovat Jumalan kämmenellä (virsi 499), Ystävä sä lapsien (virsi 492) ja Mä silmät luon ylös taivaaseen (virsi 490). Jos vierasjoukko on laulavaa väkeä, voi valita myös haastavampia. Sellaisia ovat Tuomme luokse Jeesuksen (virsi 218) tai Täynnä kiitosta ja hämmästystä (virsi 217). Mikään ei estä laulamasta kastejuhlassa mitä tahansa suvun perinteistä tai itselle tärkeäksi tullutta virttä.

Jos kotihyllyssä ei ole virsikirjaa, kastevirsiä voi selailla täällä. Kastejuhlaa varten saa virsikirjoja lainaksi kirkolta.

Virsien rinnalla kastejuhlassa voi olla myös muuta musiikkia. Tilaisuutta ei kannata Pienen ja hänen pienten vieraittensa vuoksi kuitenkaan liikaa pitkittää.

Raamatunkohdat

Kastejuhlassa luetaan Lasten evankeliumi, Mark. 10:13–16, ja kastekäsky Matt. 28:18–20. Niiden lisäksi voidaan lukea vaikkapa psalmista 139 jakeet 13–17. Kummit, isovanhemmat tai Pienen sisarukset voivat toimia tekstien lukijoina.

Jotakin ihan omaa

Kastejuhlassa voi olla myös jotakin ihan omaa ohjelmaa. Kummi voi lukea kummilapselleen kirjoittamansa kirjeen, vanhemmat koota Pienen ensimmäisistä päivistä kertovan kuvasarjan tai isovanhemmat kertoa muistojaan omasta tai omien lastensa lapsuudesta. Näistä on hyvä sopia etukäteen.

Kastemekko

Pienen juhlapukuna on kastemekko. Sen voi ostaa, tehdä itse tai lainata kirkolta. Joissakin suvuissa kastemekko kulkee perintönä, ja joskus koko serkusjoukko on kastettu samassa juhlapuvussa.

Kastemekko on oikeastaan pienikokoinen alba. Sen valkoinen väri kertoo pyhyydestä ja puhtaudesta. Valkeaan vaatteeseen pukeudutaan myöhemmin myös konfirmaatiossa.

Kastepöytä

Kastepöytä on pieni alttari. Niinpä sille on tapana levittää valkea liina. Rukouksen merkkinä pöydällä on palava kynttilä, ja uskon perustuksen vertauskuvana Raamattu. Kastemaljaksi valitaan perheen juhlavin kulho. Pienen pään kuivaamista varten varataan pehmeä liina. Kukat eivät ole pelkkä koriste, vaan muistutus elämän hauraudesta ja katoavaisuudesta. Kastekynttilän tuo pappi mukanaan, ellei toisin ole sovittu.

Kuvitus: Jenni Rope

Voit tulostaa Kastejuhlan käsiohjelmaan täältä:

Kastejuhlan_kasiohjelma_paino.pdf

(pdf, 0.61 Mt)