20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Mikaelin seurakunta

Mikaelinkirkko

20.04.2023, 12:33
Lähellä Kontulan ostoskeskusta istuu Mikaelinkirkon katonreunalla ristiä palvova ylienkeli Mikael liehuvin vaattein. Vuonna 1988 valmistuneen kirkon alttaritaulussa on moderneja uskon vertauskuvia.

Punatiilisen Mikaelinkirkon ovat suunnitelleet arkkitehdit Käpy ja Simo Paavilainen. Kirkko on rakennettu samalle paikalle kuin 1986 purettu Heikki ja Kaija Sirénin Kontulan tilapäiskirkko 1960-luvulta.

Kirkkosalia hallitsee hento vaaleanpunainen. Tilan laivamainen perusmuoto toistuu vanhojen kirkkojen votiivilaivaa jäljittelevässä kattovalaisimessa ja unkarilaisen, Suomessa asuvan kuvanveistäjän Zoltan Popovitsin suunnittelemissa ehtoollisvälineissä. Myös alttarin edessä olevan liinan, antependiumin, ripustus toistaa samaa muotoa. Popovitsin kädenjälkeä ovat myös kynttilänjalat, alttarikrusifiksi ja kulkueristi.

Mikaelinkirkon alttarilla on kuvataiteilija ja kirjailija Hannu Väisäsen triptyykki Helluntain ihme – fragmentteja uskosta vuodelta 1988. Itse alttari on vihreä marmorinen kivipaasi, joka muistuttaa alkukirkon aikaisten katakombien alttareina käytettyjä hautapaaseja. Se on viittaus bysanttilaiseen ikonikuvastoon, jossa jo Jeesus-lapsen seimi on enteellisesti hauta-arkun muotoinen. Alkukirkon ajasta muistuttavat myös saarnatuoli ja kastepöytä, jotka ovat niin ikään marmoripaasia. Kirkon vasemmalla seinällä on tyhjiä paneeleita kuvastamassa Mooseksen Jumalalta saamia laintauluja.

Kirkkotekstiilit on suunnitellut tekstiilitaiteilija Maija Lavonen. Niiden materiaalina on thaimaalainen raakasilkki. Alttariliinaan Lavonen on muotoillut silkistä reliefimäisiä, koholla olevia kuvioita. Punaisessa alttariliinassa on viisi Kristuksen haavoja symboloivaa ruusua, valkoisessa oliivipuun oksia, vihreässä elämän jatkumista kuvaava köynnös ja violetissa Kristuksen kärsimyksen symboleina orjantappurakruunu ja kaksi ristiä. Pitkäperjantaina käytössä olevassa mustassa alttariliinassa on kohokirjaimin INRI, alkukirjaimet sanoista Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas. Kirjaimet naulattiin Jeesuksen yläpuolelle hänen riippuessaan ristillä. Muissa kirkkotekstiileissä Lavonen on pääasiassa kuvannut ristisymbolia.

Kangasalan urkurakentamon uruissa vuodelta 1991 on 30 äänikertaa. Ne sopivat erityisesti klassisen pohjoiseurooppalaisen urkumusiikin esittämiseen. Kirkon kellotorni on erillinen pitkä ja kapea rakennus kirkon pihalla. Kuusi erikokoista kelloa saadaan soimaan kirkkovuoden eri juhliin sävelletyin sävelmin.

Rakennuksessa on tiloja monipuolisen seurakuntatoiminnan tarpeisiin. Perheen pienimmille kirkkosalin vieressä on leikkitila, josta avautuu näkymä kirkkosaliin.

Kirkon katolla istuu kuvanveistäjä Kari Juvan viisi metriä korkea Ristin tie -veistos. Liehuvavaatteinen hahmo on taivaallisten sotajoukkojen johtaja, ylienkeli Mikael, jonka mukaan koko kirkko on nimetty. Moni näkee veistoksessa myös ristiin tukeutuvan ihmisen.

Mikaelinkirkko on Mikaelin seurakunnan käytössä.