18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Mikaelinkirkko

Vapaaehtoiset Arja Malkki ja Leena Maho: "Tahdomme madaltaa kynnystä tulla messuun"

26.08.2019, 13:38 /  päivitetty 14.10.2019, 15:51
Vapaaehtoiset tervetulotiimiläiset Arja Malkki ja Leena Maho tahtovat tehdä olosi kotoisaksi Mikaelinkirkossa. Kysyimme, mitä he tekevät ja miksi he ovat mukana.
Mikaelin seurakunnan vapaaehtoiset messuavustajat Arja Malkki ja Leena Maho Mikaelinkirkon alttarin edessä - kuva Esko Jämsä

Arja: Mia-pappi pyysi minua ja tulin mielelläni mukaan. Minulla on aikaa ja koen, että tämä tehtävä sopii minulle.

Leena: Olen ollut seurakuntatyössä Mikaelissa ja nyt olen eläkkeellä. Minulle oli kunnia-asia, että pääsen palvelemaan seurakuntalaisia ja kohtaan samalla uusia ja minulle jo tuttuja seurakuntalaisia täällä.

Arja: Messun aikana keräämme tarvittaessa kolehtia ja katsomme, tarvitseeko joku ehtoollisen penkkiin. Messun jälkeen autamme suntioita laittamaan kirkkosalia kuntoon.

Leena: Otamme vastaan kirkon aulassa ja toivotamme tervetulleiksi. Jaamme messuesitteitä ja neuvomme tai autamme tarvittaessa.

Arja: Kirkon aulassa saan kohdata ihmisiä ja jutella heidän kanssaan. On ihanaa, kun saan olla toivottamassa tervetulleeksi kirkkoon.

Leena: Joskus saa myös ihan konkreettisesti auttaa messuun saapuvia ihmisiä esim. takin riisumisessa tai oven avaamisessa. On hienoa auttaa myös työntekijöitä. Minulle merkittävää on tehdä yhdessä tervetulotiimiläisten kanssa kirkon kynnystä matalammaksi. Tänne on kiva ja helppo tulla, kun otetaan lämpimästi vastaan jo aulassa.

Arja: Tunnelma kirkolla on kotoisa, kun oppii tuntemaan toisia seurakuntalaisia.

Leena: Meillä on kiva, lämminhenkinen porukka. Opimme tuntemaan toinen toisemme ja siitä saa iloa.

Kuva: Esko Jämsä

Haluaisitko sinä tulla mukaan tekemään messuja?