18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Mikaelinkirkko

Kerro se kukkasin – suntion työssä on luova akseli

10.09.2019, 21:02 /  päivitetty 11.09.2019, 10:25
Kukka-asetelmista huolehtiminen on osa suntioiden, seurakunnan hovimestarien monipuolista työtä.
Kirsi Vuorinen tekee kukkakimppua suntioiden kukkakurssilla

Suntiot ovat todellisia seurakunnan monitaitureita. Kaikkea pitää osata sähkökaapin hoitamisesta ruokapalveluihin. Tilaisuuksia ja kirkkosalia koristavat kukat ovat myös suntioiden vastuulla, ja siksi kukkienkin hankkiminen, käsittely ja säilytys on osa ammattitaitoa.

Suntioita neilikkakimppujen takana kukkakurssilla

-Suntioille suunnatut kurssit ja koulutukset vaihtelevat aiheiltaan, ja ne rakennetaan tarpeiden mukaan suntioiden kanssa keskustelemalla. Tämä Mikaelinkirkolla järjestetty kukkakurssi toi esiin työn luovan puolen, koulutuksia järjestävä siivoussuunnittelija Sirpa Turunen Helsingin seurakuntayhtymästä kertoo.

-Suntion on hyvä osata hyödyntää eri vuodenaikojen kasveja ja värimaailmaa kirkkovuoden väreihin. Miten kukkia hankitaan, käsitellään ja säilytetään – eli tämä oli aika käytännönläheinen kurssi harjoituksineen. Suntiothan tekevät paljon käsillään, joten luennointi ei ole heille useinkaan paras tapa oppia. Myös verkostoituminen on suntioille tärkeää, sillä työvuoroissa ei aina pääse tapaamaan kollegoita. Koulutusryhmät täyttyvätkin usein nopeasti, Sirpa Turunen mainitsee.

Suntio Lauri Kananen kädessään kukkakurssilla tehty sommitelma

Suntio Lauri Kananen Tuomiokirkkoseurakunnasta aloitti Agricolan kirkolla viransijaisena tammikuussa ja tuli kurssille hakemaan ideoita ja inspiraatiota.

-Olin pitkään haaveillut pääseväni tekemään kukka-asetelmia, ja nyt se on mahdollista. Ainakin tuo idea metallilankakoristelusta maljakossa menee heti kokeiluun.

Herttoniemen seurakunnan pääsuntio Eeva Pantio taas oivalsi kurssilla, että paljon hyvää materiaalia koristeluun löytyy kukkakauppojen lisäksi myös askarteluliikkeistä.

Suntioiden kukkakurssia ohjasi floristimestari Saija Sitolahti Järvenpään kukkatalosta (kuvassa).

Suntioiden kukkakurssin vetäjä Saija Sitolahti taustalla kurssilaisia