19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Mikaelinkirkko

Martti Luther ja Reformaatio 500 vuotta -kuka, mitä, häh?

30.10.2017, 09:42 /  päivitetty 31.10.2017, 13:31

Juhlavuoden messua vietetään Mikaelinkirkossa sunnuntaina 5.11.

Reformaation merkkivuotena muistetaan Lutherin teesien jälkeen käynnistynyttä reformaatiota ja reformaation merkitystä Suomessa ja maailmalla. Samalla suuntaudutaan tähän päivään ja tulevaan. Menneisyyteen jäämällä unohdettaisiin reformaatio – ytimestä nouseva uudistuminen, joka on ollut kirkossa jatkuvaa jo ennen Lutheria.

Mikaelinkirkossa vietettään Uskonpuhdistuksen muistopäivän messua reformaation juhlavuoden merkeissä sunnuntaina 5.11. klo 11. Messussa ovat mukana Martti Häkkänen, Jenni Kahenvirta, Jaana Makkonen, Maija-Liisa Seppä ja Mari Lamminen sekä Pauli Kainulainen, laulu. Lapsille on messun aikana pyhäkoulu kirkon yläkerrassa.

Messun jälkeen kirkkokahveilla on reformaation juhlavuoteen liittyvä luento ja keskustelutilaisuus. Lutherin lapsuudesta, nuoruudesta ja kodista luennoi opetusneuvos, rovasti Pertti Luumi.

Miten Martti Lutherin alulle panema reformaatio näkyy tänä päivänä? Lue Jouko Kokkosen kirjoitus syksyn Mikael-lehdestä

Reformaatio -mitä se oli ja missä se näkyi? Jouko Kokkonen (jpg, 2.5 Mt)

Reformaatioluennot jatkuvat keväällä:

18.2. Uskon valo – mitä se merkitsi Lutherille, Ilmari Karimies