25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Mikaelinkirkko

”Kun ollaan yhdessä Raamatun sanan äärellä, siinä on jotain
todella pyhää”

05.09.2022, 14:49 /  päivitetty 06.09.2022, 09:18
Uusi raamatturyhmä kutsuu niin uusia uteliaita kuin kokeneempiakin raamatunlukijoita Vanhan testamentin tekstien äärelle

Raamattu on keskeinen osa kristinuskoa ja seurakuntaelämää. Tähän syksyyn lähdimme Mikaelin seurakunnassa miettimään uutta raamatturyhmää ja löysimme Raamatunlukijain liiton (RLL) raamattumateriaalin Vanhan testamentin teksteistä. Materiaalin on koonnut Anu Ylhäisi, RLL:n raamattutyön koordinaattori. Uusi raamatturyhmä ”Vanhan testamentin valossa – suuria kysymyksiä elämästä” alkaa Mikaelinkirkolla torstaina 8.9. klo 18.

Anu, kenelle tämä raamatturyhmä mielestäsi sopii?

- Kaikille, joita Raamatun sanoma kiinnostaa. Osallistumiseen ei tarvita mitään ennakkotietoja tai Raamatun tuntemusta. Ja vaikka sitä jo olisikin kertynyt, yhteisistä keskusteluista saa aina jotain uutta.

Anu kertoo, että Vanhassa testamentissa häntä inspiroi erityisesti tekstien rikkaus, upeat kertomukset ja henkilökuvat, joihin voi eri elämäntilanteissa samaistua. Tämä välittyy myös iltojen aiheiden nimistä kuten ”Kannattaako olla kristitty?”, ”Kaupankäyntiä Jumalan kanssa”, ”Oletko masentunut?” ja ”Jumala vastaan puupölkky”. Ryhmässä pohditaan erilaisia arkisia kysymyksiä elämästä ja uskosta, ja vastaan tulee myös tuttuja hahmoja kuten Kain ja Abel, kuningas Daavid, Elia ja Jaakob. Käsiteltäviä tekstejä on Ensimmäisestä Mooseksen kirjasta, profeettakirjoista sekä psalmeista.

- Vanha testamentti voi tuntua vaikealta kokonaisuudelta, mutta sen avaaminen ehdottomasti kannattaa! Hyvä tapa siihen tutustumiseen on raamattupiiri, jossa käydään läpi lyhyitä kohtia ja keskustellaan niistä. Avoimuus ja rehellisyys on valttia, kun keskustellaan raamatunkohdan pohjalta. Jumala on antanut jokaiselle ainutlaatuisen elämän kaikkine vaiheineen, ja sen peilaaminen Raamatun tekstiin voi synnyttää hienoja oivalluksia. Niiden kertominen keskustelun yhteydessä voi olla iso lahja toisille osallistujille, kannustaa Anu.

- Kun ollaan yhdessä Raamatun sanan äärellä, siinä on jotain todella pyhää. Väsyneenäkin olen aina virkistynyt raamiksista.

Mikaelinkirkon torstai-iltojen raamatturyhmää ohjaa teol.yo Tatiana Blaginina ja mukana ovat vuoroviikoin seurakunnan työntekijät Anne Granström, Sari Viljakainen ja Kati Vento.

Tervetuloa yhdessä ihmettelemään Jumalan sanan viisautta ja voimaa!

Teksti: Kati Vento

Lisäksi lokakuussa Mikaelinkirkolla vietetään kolme keskiviikkoiltaa Raamatun äärellä Kiehtovat kertomukset -raamattutyöpajoissa!