19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Mikael Agricolan kirkko

Surun kohdatessa autamme hautajaisjärjestelyissä

14.06.2018, 11:32
Kuoleman äärellä kaikki muu tuntuu pysähtyvän. Suru vie voimavaroja, vaikka lyhyessä ajassa onkin pystyttävä huolehtimaan monista hautaukseen liittyvistä asioista.

Hautaukseen liittyvät tunteet, kristilliseen uskoon liittyvät ajatukset ja käytännön järjestelyt sekä muut hautajaisjärjestelyt voivat olla osa surutyötä. Tässä on kerrottu hautaukseen liittyviä asioita, koska omat voimat eivät aina niiden miettimisen riitä. Hautaukseen liittyvät tunteet, kristilliseen uskoon liittyvät ajatukset ja käytännön järjestelyt sekä muut hautajaisjärjestelyt voivat olla osa surutyötä. Tässä on kerrottu hautaukseen liittyviä asioita, koska omat voimat eivät aina niiden miettimisen riitä.

Hautausjärjestelyt Helsingin tuomiokirkkoseurakunnassa

Hautausjärjestelyt kannattaa aloittaa ottamalla yhteyttä Tuomiokirkkoseurakunnan tilavaraussihteeriin, jos haluatte, että omaisenne siunataan jossakin Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan kirkossa. Tilavarussihteerin tavoitat numerosta 09 2340 6111 kirkkoherranviraston aukioloaikana ma-ti 9-15, ke 12-17, to-pe 9-12 tai käymällä virastossa osoitteessa Bulevardi 16 B, 1. kerros.

Tuomiokirkkoseurakunnan kirkoista ja tiloista siunaustilaisuutta varten käytettävissä ovat Helsingin tuomiokirkko, Vanha kirkko, Mikael Agricolan kirkko ja Suomenlinnan kirkko.

Tuomiokirkkoseurakunnan tilavaraussihteerin kanssa sovitaan

• kirkon varaamisesta siunaustilaisuutta varten
  • papin ja kanttorin varaamisesta siunaustilaisuuteen

Jos haluatte pitää siunaustilaisuuden jälkeen muistotilaisuuden jossakin Tuomiokirkkoseurakunnan tilassa, myös siitä voitte sopia tilavaraussihteerin kanssa asioidessanne.

Kun siunauspyyntö on jätetty kirkkoherranvirastoon, siunaava pastori ottaa ennen hautajaisia puhelimitse yhteyttä vainajan omaisiin ja sopii siunauskeskustelusta. Papin voi pyytää myös muistotilaisuuteen.

Helsingin seurakuntayhtymän hautapalveluiden kanssa asioidessa sovitaan

• hautapaikan varaamisesta
  • muista haudanhoitoasioista

Mikäli haluatte läheisenne siunaustilaisuuden kirkon sijaan hautausmaan kappeliin, varatkaa kappeli seurakuntayhtymän hautapalveluista. Tarkemmat yhteystiedot ja aukioloajat löydät hautapalveluiden sivuilta.

Edesmennyttä läheistä ja hänen omaisiaan muistetaan rukouksin kirkossa tavallisesti siunaamista seuraavana sunnuntaina. Muistamisen suhteen voi esittää toiveita.

Yksityiset hautatoimistot auttavat omaisia hautajaisjärjestelyissä. Liikeyrityksinä toimivat yksityiset hautaustoimistot huolehtivat mm.

• vainajan kuljetuksista
  • myyvät arkkuja ja uurnia
  • hoitavat monet muutkin omaisten pyytämät hautaukseen liittyvät asiat

Lisää suruun ja hautajaisiin liittyvää tietoa löydät alla olevien linkkien takaa