18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Merirasti-kappeli

Sähköinen siunausvaraus – usein kysyttyä

30.10.2019, 16:01 /  päivitetty 30.10.2019, 17:25
Hautajaisjärjestelyihin ja varauksiin liittyy usein monenlaisia uusia asioita ja kysymyksiä. Olemme koonneet tähän vastauksia sähköiseen siunausvaraukseen liittyviin kysymyksiin.
Kuvassa avonainen kalenteri ja mustekynä. Vaaleasävyinen tausta.

Sähköinen siunausvaraus – usein kysyttyä

Hautajaisjärjestelyihin ja varauksiin liittyy usein monenlaisia uusia asioita ja kysymyksiä. Olemme koonneet tähän vastauksia sähköiseen siunausvaraukseen liittyen.

Mistä hautaan siunaamisen sähköisen ajanvarauksen löytää?

Hautaan siunaamisen sähköisen ajanvarauksen löydät osoitteesta https://asiointi.helsinginseurakunnat.fi/burial

Miten hautaan siunaamisen sähköiseen asiointiin kirjaudutaan?

Kirjautuminen tehdään Suomi.fi –palvelun kautta. Käytännössä se tarkoittaa useimmiten pankkitunnuksilla kirjautumista.

Miksi palvelussa tarvitaan vahvaa tunnistautumista Suomi.fi –palvelun kautta?

Vahvalla tunnistautumisella varmistetaan palvelussa asioivan ja myös vainajan oikeusturvan toteutuminen. Varausten tekijän ja vainajan oikeudet määritetään hautaustoimilaissa.

Miksi seurakuntien virkailija kysyy omaisen henkilötunnusta hoitaessaan asiointia omaisen puolesta?

Henkilötunnuksella varmistetaan palvelussa asioivan ja myös vainajan oikeusturvan toteutuminen. Varausten tekijän ja vainajan oikeudet määritetään hautaustoimilaissa. Virkailija toimii omaisen puolesta ja varauksesta vastuullinen henkilö on se, kenen puolesta varausta tehdään.

Miten siunaava pappi määräytyy?

Omainen saa valita papin kaikista vapaina olevista sen seurakunnan papeista, jonka alueella vainaja on viimeksi ollut kirjoilla.

Miten asiointi hoidetaan, jos omaisilla on tuttu pappi, joka halutaan siunaamaan?

Jos tuttu pappi työskentelee vainajan kotiseurakunnassa, voidaan katsoa järjestelmästä, milloin häneltä löytyy vapaa aika siunaukseen.

Muussa seurakunnassa työskentelevän tai esimerkiksi eläkkeellä olevan tutun papin (ns. perhepapin) kanssa voi myös sopia suoraan siunaamisesta. Asioinnissa on ”oma pappi” ominaisuus, jonka avulla tuttu pappi voida kirjata varaukseen. Tällöin asia on tärkeä sopia papin kanssa ennakkoon ja etsiä sopiva tila.

Miten tilaisuuden kanttori valitaan?

Kanttori määräytyy automaattisesti sen mukaan, mihin tilaan siunausvaraus tehdään.

Mitä tiloja siunaukseen on valittavissa?

Siunaustiloina tarjolle tulevat kaikki Helsingin seurakuntien vapaina olevat hautausmaiden kappelit ja kirkot.

Mitä tiloja muistotilaisuuteen sähköisessä asioinnissa on tarjolla?

Tarjolla on runsaasti kaikkien Helsingin seurakuntien niitä tiloja, jotka soveltuvat muistotilaisuuteen, esimerkiksi seurakuntasaleja ja kerhotiloja.

Miten papeista, kanttorista ja tiloista saa muuten tietoa asioinnin yhteydessä?

Papeista, kanttoreista ja tiloista on linkit esittelysivuille. Ne auttavat valintojen tekemistä.

Pitääkö tiloista maksaa jotain vuokria?

Tilan vuokra määräytyy sen mukaan, onko vainaja kuulunut kirkkoon vai ei. Kirkkoon kuuluneiden vainajien osalta vuokria ei peritä. Tilojen tarkemmat esittelyt ja vuokratiedot löytyvät linkitettyinä sähköiseen asiointiin kunkin tilan kohdalla.

Pitääkö muistelutilojen mahdollisten vuokrien lisäksi maksaa esim. astioista tms.?

Tilojen käyttöehdot ja vuokraustiedot löytyvät kunkin tilan esittelysivuilta. Esittelyt on linkitetty kunkin tilan kohdalle sähköiseen asiointiin.

Miksi asioinnissa pitää arvioida sekä siunaustilaisuuden että muistotilaisuuden osallistujamäärä?

Osallistujamääräarvio vaikuttaa siihen, mitä tiloja järjestelmästä tulee tarjolle. Tarkoitus on ehkäistä se, ettei tule varattua liian pieniä tiloja.

Onko siunaamisen lisäksi muita asioita, jotka omaisen tulisi hoitaa läheisen kuoltua?

On useita hoidettavia asioita. Keskeistä on sopia hautaamisesta ja hautapaikasta sekä kuljetuksista. Mikäli vainaja haudataan Helsingin seurakuntien hautausmaalle, sähköisen varauksen jälkeen seurakuntien hautapalveluista ollaan yhteydessä omaiseen. Arkusta ja sen kuljetuksista sovitaan useimmiten hautaustoimiston kanssa. Sen palvelut ovat maksullisia. Kattava ohjeistus hoidettavista asioista löytyy täältä.