20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Meilahden seurakunta

Präster tillgängliga för samtal på begravningsplatserna

24.06.2019, 15:33 /  päivitetty 27.06.2019, 10:43
Under sommaren hjälps församlingarna i huvudstadsregionen åt att bemanna begravningsplatserna så att den som vill har möjlighet att prata med en präst också på gravgården. Prästerna har jour några timmar per dag, från början av juni till slutet av augusti.
Honkanummen hautausmaa

Förra sommaren hade Malms begravningsplats en egen präst som gick runt och pratade med människor han mötte. Erfarenheten var positiv, och den här sommaren hittar man jourhavande präster på nästan alla begravningsplatser i huvudstadsregionen.

Alla diskussioner du för med en präst är konfidentiella. Om du vill kan du också bikta dig eller be om förbön. Det går också bra att bara prata.

Så här jourar prästerna sommaren 2019:

Malms begravningsplats vardagar, någon timme per dag.

Sandudd onsdagar kl. 12–14, Sanduddsgatan 20.

Furumo tisdagar kl. 12–14, Gamla Borgåvägen 225.

Månsas urnelund tisdagar kl. 12–14, Pirkkolavägen 22.

Östersundoms kyrka tisdagar kl. 14–16, Kapellvägen 65.

tf. kyrkoherde Matteus församling

Fred Wilén är tf kyrkoherde i Matteus församling och en av de präster som jourar på Östersundoms begravningsplats. Han säger att det finns många skäl till att människor kommer till begravningsplatsen – en del jobbar där, andra tar en promenad eller besöker en anhörigs grav.

– Om det är en het sommardag är det ofta svalare på begravningsplatsen. Det här är också ett ställe där man reflekterar över livets ytterligheter.

Läs mera i Kyrkpressen.