25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

Paavalin seurakunnan nimikkolähetyskohteet

29.04.2021, 10:06 /  päivitetty 15.02.2023, 14:21

Latinalainen Amerikka, työaluetiedotus ja kummityö / Katja Tynkkynen

Paavalin seurakunnan jäsenen ja oman nimikkolähettimme Katja Tynkkysen työalueina ovat Kolumbia, Bolivia ja Venezuela. Katjan tehtävänä on tiedotustyön suunnittelu, koordinointi ja toteutus sekä yhteyshenkilönä toimiminen kummien sekä kummilasten ja -ryhmien välillä. Katjan asemapaikka on Bolivia, jonne hän on lähdössä kevään aikana, kun koronatilanne sen sallii. Ennen pandemiaa hän työskenteli Kolumbiassa.

Seksuaalivähemmistöjen asemaan vaikuttaminen

Manner-Kiinan Shaanxin maakunnassa toteutettavassa hankkeessa tuetaan kirkon HIV- ja diakoniatyötä Xi'anin kaupungin alueella Kiinan kristillisen neuvoston (CCC) sosiaalipalveluiden osaston kautta. Toiminnan myötä tehdään näkyväksi sateenkaarikansan oikeuksia tuoden esiin, että jokaisella ihmisellä on sukupuoliseen suuntautumiseen katsomatta oikeus kuulua tavallisiin yhteisöihin sen sijaan että heidät suljetaan niistä ulos tai työnnetään kirkon ja yhteiskunnan tavanomaisten palvelujärjestelmien ulottumattomiin.

Kirkon hiv-pisteen työntekijät kohtaavat seksityöntekijöitä, siirtotyöläisiä ja homomiehiä tarjoten hiv-testejä, tietoa hi-viruksesta ja seksuaaliterveydestä, kondomeja sekä kokonaisvaltaista psykososiaalista tukea. Tavoitteena on, että diakoniatyön osaaminen vahvistaa Kiinan kirkon asemaa yhteiskunnassa.

Syrjäytymisvaarassa olevat lapset ja nuoret

Paavalin seurakunnan nuorten lähetyskohde on jo pitkään ollut Aids-orpojen tukihanke Pohjois-Etiopiassa Amharan alueella. Päätöksen yhteistyön jatkamisesta joko tässä hankkeessa tai mahdollisesta muutoksesta tekevät nuoret itse, päätti seurakuntaneuvosto. Tukea on kerätty mm. konfirmaatiomessuissa.

AIDSiin sairastuneita on Etiopiassa noin 1,2 miljoonaa. AIDS-orvot lapset ovat yksi sairauden surullisista seurauksista. Pohjois-Etiopian kaupungeissa heitä arvioidaan olevan yhteensä 12 500. Heistä 80 % ei saa minkäänlaista tukea. Hankkeen piirissä olevien lasten ja nuorten perustarpeet täytetään etsimällä heille tarvittaessa sijaisperhe sekä tarjoamalla lapsille että heidän perheilleen tukea ruuan, vaatteiden, lääkkeiden ja koulutarvikkeiden hankintaan. Nuoret saavat koulutusta ammattiin asti.