23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute
Meilahden seurakunta

Munkkiniemen seurakunnan nimikkolähetti Katariina Väisänen kotiutettiin koronatilanteen vuoksi Suomeen

24.05.2021, 09:46 /  päivitetty 25.05.2021, 10:08
Katariina Väisänen lentokentällä

(Kuva: Vilja Ruotsala)

Suomen Lähetysseura on kotiuttanut Kambodzassa olleet työntekijänsä Suomeen maan pahenevan koronatilanteen takia. Lue Lähetysseuran uutinen täältä.

Nimikkolähettimme Katariina Väisänen on toistaiseksi työskennellyt Kambodzan pääkaupungissa Phnom Penhissä odottamassa viisumia ja pääsyä Thaimaahan. Näin Katariina kertoo nyt kuulumisiaan.

"Lähtö Kambodžasta tuli nopeasti, mutta koska ehdin asua Phnom Penhissä vain 4,5 kuukautta, asunnon pakkaamisessa ei ollut suuri työ. Vaikeampaa oli henkinen luopuminen, sillä vaikka minun oli alun perinkin tarkoitus tulla kesällä lomalle Suomeen ja sitten siirtyä Thaimaahan eli varsinaiseen asemapaikkaani, niin lähtö tuli silti melkein kaksi kuukautta aiemmin kuin mihin olin valmistautunut. Ehdin kotiutua Phom Penhiin hyvin ja saada sieltä ystäviä. Vaikka tein Kambodzasta käsin etätöitä Thaimaahan ja Myanmariin, ympärillä oli Lähetysseuran työntekijöiden tiimi, joiden kanssa jakaa sekä työtä että arkea.

Tänne Helsinkiin asettuminen kävi helposti, sillä onnekseni hyvien ystävieni asunto oli vapaana ja pääsin tänne suoraan paluukaranteeniin. Tietyllä tavallahan olen jo konkari tässä koronapaluussa, sillä tulin Suomeen myös viime keväänä viruksen alkaessa levitä Thaimaassa maaliskuussa 2020. Siitä saakka olen odottanut pääseväni palaamaan Bangkokiin. Nyt näyttääkin siltä, että viisumini etenee normaalisti ja todella pääsen takaisin alkusyksystä.

Kambodžaan palaan varmasti käymään Bangkokista käsin sitten, kun pandemiatilanne helpottaa. Odotan tapaavani Phnom Penhiin jääneet ystäväni ja pääseväni seikkailemaan kaupungin tavanomaisessa vilinässä. Pidän yhteyksiä yllä myös Lähetysseuran paikallisiin kumppaneihin, vaikken suoraan heidän työyhteydessään työskentelekään. Haluamme Lähetysseurassa vahvistaa paikallisten kumppaniemme verkostoitumista keskenään ja tuoda yhteen esimerkiksi Kambodzan, Myanmarin ja Thaimaan kirkkojen edustajia alueellisilla foorumeilla."

Parhain terveisin,

Katariina Väisänen