18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Matteuksenkirkko

F-Secure auttaa osallistumalla ruokakassien kuljetuksiin kotioville

08.06.2020, 14:29 /  päivitetty 26.07.2023, 10:46
Mies, jolla on yllään Helsinki-avun liivi, kantaa kahta valkoista muovikassia täynnä ruokaa.

Helsingin kaupunki ja seurakunnat ovat saaneet helsinkiläisten auttamiseen korona-aikana tukea monilta järjestöiltä ja yksityisiltä yrityksiltä. Riskiryhmiin kuuluvia auttamaan on uusimpana mukaan liittynyt tietoturvayhtiö F-Secure. F-Securen työntekijät voivat käyttää työaikaansa ja yhtiön pakettiautoa jakaessaan nk. akuuttiruokakasseja kotioville.

- Olemme juuri alkaneet hakea, millaisia erilaisia hyvän tekemisen mahdollisuuksia voimme henkilöstölle tarjota ja siten antaa panoksemme yhteiseen hyvään. Mietimme, missähän Helsingissä olisi eniten tarvetta työajan ja auton käyttöön. Tämä ruoka-avun toimittaminen tarvitseville löytyi nyt ensimmäiseksi kohteeksi, F-Securen brändijohtaja Antti Nieminen kertoo.

Mahdollisuus osallistua ja tehdä hyvää on saanut innostuneen vastaanoton F-Securen henkilöstöltä.

- Olemme laatineet listan, johon meidän väki voi merkata haluamansa vuorot. Hienoa huomata, että heti kättelyssä vuorolista on täynnä useaksi viikoksi eteenpäin, F-Securen hr-asiantuntija Anssi Kuortti iloitsee.

- F-Securen panostus on merkittävä toimintamme onnistumisen kannalta, sillä juuri nyt kesäaikana tarvitsemme vahvistusta kuljetuksiin. Ruoka-avun tarve ei häviä loma-aikaankaan, Helsinki-avun vapaaehtoistoimintaa koordinoiva Soile Niemi Helsingin seurakuntayhtymästä toteaa.

Ruokakasseja toimitetaan kotioville haavoittuvimmassa asemassa oleville helsinkiläisille, joiden avuntarpeen sosiaalitoimi on todennut ja jotka eivät voi riskiryhmään kuulumisen vuoksi lähteä korona-aikana kassia itse hakemaan.

Helsinki-avun toiminnan ovat mahdollistaneet useat järjestöt ja vapaaehtoiset samoin kuin yritysyhteistyökumppanit.

Nainen opastaa kahdelle miehelle papereista toimintaohjeita.

Kuva vas. Jonna Rättyä ojentaa ruokakassien kuljettajille valmiiksi tulostetut jakelulistat ja opastaa käytännön seikoissa. Kaikkiaan kasseja viedään viikoittain 100-200 eri osoitteeseen.

Kaksi miestä seisoo hissin edessä ja kannattelee valkoista muovikassia.

Kuljettajat jättävät ruokakassin ovelle, soittavat ovikelloa ja toivottavat kassin saajalle turvavälin päästä hyvää päivän jatkoa.

Teksti ja kuvat: Eila Jaakola