25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Malmin seurakunta

Wanhan ajan lukuset

19.05.2018, 14:09 /  päivitetty 21.05.2018, 11:31
Su 3.6. järjestettävissä lukusissa pääset harjoittelemaan lukemista ja todistukseksi osaamisestasi saat käsinkirjoitetun lukusetelin.

Ruiskumestarin talo, kantakaupungin vanhin puinen asuintalo (Kristianinkatu 12) täyttää tänä vuonna 200 vuotta. Kaupungin museo ja Malmin seurakunta juhlistavat tapahtumaa 1800-luvun alun tyyliin sunnuntaina 3.6. klo 13–15.

Lukusissa pääsee harjoittelemaan lukemista pastori, dosentti Esko M. Laineen johdolla 1800-luvun katekismuksesta. Muistoksi saa ruustinnan (dosentti Tuija Laine) kirjoittaman lukusetelin. Lukusten lisäksi talon perustaja, merimiehen leski Christina Wörtin kehrää kamarissaan. Myös itse voi kokeilla karstaamista.

Marttojen puhvetista voi lisäksi ostaa vanhanajan leivonnaisia. Mukulakiveyksellä liehuvat pitkät helmat, kadulla soi posetiivi. Pihalla kaikuvat kesäillassa aikakauden sävelet usean lauluryhmän voimin. Tilaisuus on maksuton.