24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute
Malmin seurakunta

Pyhäinpäivää voi viettää myös lapsen kanssa

15.10.2019, 12:50 /  päivitetty 21.10.2020, 10:09
Pyhäinpäivä voi herättää lapsessa monia kysymyksiä. Lapsenkin kanssa voi keskustella kuolemasta iän ja kehitystason mukaan.
Aikuinen ja kaksi lasta katselevat merelle auringonlaskua.

Pyhäinpäivänä sytytetään kynttilöitä niiden muistoksi, jotka ovat kuolleet. On surullista menettää joku, josta on pitänyt paljon. Surun kanssa voi kuitenkin elää. Lapsen kanssa voi pohtia, miten sinä lohduttaisit surullista. Miten sinua voi lohduttaa?

Ihan tavalliset ihmiset ovat pyhiä. Pyhän kautta toiset ihmiset oppivat tärkeitä asioita Jumalasta ja elämästä. Pyhät ovat esikuvia. Kenestä sinä olet ottanut elämässäsi mallia?

Kirkossa ajatellaan, että kuolemaa ei tarvitse pelätä. Jumala pitää huolen heistä , joista ihmiset eivät enää voi huolehtia. Kukaan ei varmasti tiedä, millaista on kuoleman jälkeen. Kirkossa luotetaan, että kuoleman jälkeen Jumala antaa uuden elämän. Ajatus taivaasta auttaa elämään tässä ja nyt. Ihanaa, että olet olemassa!

Lapsen kanssa kannattaa keskustella vaikeistakin kysymyksistä

Kuolema saattaa herättää lapsessa vaikeita tunteita ja monia kysymyksiä. Kuolemasta kannattaa keskustella lapsen kanssa iän ja kehitystason mukaisesti. On tärkeää, ettei lapsi jää pohtimaan isoja asioita yksin.

Lapsi voi esittää monia kuolemaan liittyviä kysymyksiä: onko haudassa kylmä? Menikö ukki taivaaseen? Mitä meille tapahtuu ja mihin me menemme, kun kuolemme? Miksi meidän tarvitsee kuolla?

Lapsen kysymyksiin tulisi suhtautua vakavasti ja vastata niihin, jos osaa. Ellei osaa, en tiedä -vastaus riittää. Vanhemman on hyvä heittäytyä keskusteluun, vaikka aihepiiri olisi itselle vieras. Lapsi ja nuori saavat usein avun jo siitä, että kuolemasta voidaan puhua.

Lue lisää: Mannerheimin lastensuojeluliitto, Lapsi ja läheisen kuolema