25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Malmin seurakunta

Pääsiäinen on kristittyjen suurin juhla

01.04.2019, 16:09 /  päivitetty 05.04.2019, 11:04
maalattu kuva, jossa kolme ristiä

Pääsiäinen on kirkkovuoden keskus ja kristittyjen suurin ja vanhin juhla. Pääsiäisjakson aikana seurataan Jeesuksen elämän viimeisiä vaiheita ja ylösnousemusta.

Palmusunnuntai

Viikkoa ennen pääsiäistä vietetään palmusunnuntaita. Silloin huomio on samassa tapahtumassa kuin adventtina: Jeesuksen saapumisessa Jerusalemiin aasilla ratsastaen. Palmusunnuntain nimi viittaa palmunoksiin, joita ihmiset heittivät Jeesuksen eteen tielle. Tähän liittyy tapa koristella kirkkoa palmunoksilla. Suomessa palmun sijasta koti ja kirkko koristellaan pajunoksilla. Tästä juontaa juurensa myös virpomisperinne.

Hiljainen viikko

Palmusunnuntain ja pääsiäisen välissä on hiljainen viikko. Seurakunnassa järjestetään hiljaisella viikolla myös arkipäivisin viikkomessuja, hartauksia ja pääsiäsaiheisia musiikkitilaisuuksia. Hiljaisella viikolla seurataan Jeesuksen elämän viimeisen viikon tapahtumia.

Kiirastorstaina muistellaan opetuslasten viimeistä ateriaa yhdessä Jeesuksen kanssa. Kiirastorstain messun päätteeksi urut vaikenevat ja kynttilät sammutetaan. Alttari riisutaan kankaista ja esineistä, ja se verhotaan mustaan.

Pitkäperjantai on Jeesuksen ristiinnaulitsemisen ja kuoleman muistopäivä.

Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni. (Luuk. 23:46)

Jeesuksen risti on kristitylle anteeksiantamuksen, sovinnon ja toivon merkki. Jeesus kantoi ristille koko maailman synnin ja avasi tien ikuiseen elämään.

Pitkäperjantai on vuoden ainoa pyhäpäivä, jonka liturginen väri on musta. Pitkäperjantaina vietetään sanajumalanpalvelus ilman ehtoollista. Urkuja tai muita instrumentteja ei yleensä soiteta, vaan virret lauletaan ilman säestystä.

Pääsiäispäivä, sunnuntai, on Jeesuksen ylösnousemuksen juhla.

Enkeli kääntyi naisten puoleen ja sanoi:

Älkää te pelätkö. Minä tiedän, että te etsitte ristiinnaulittua Jeesusta. Ei hän ole täällä, hän on noussut kuolleista, niin kuin itse sanoi. (Matt. 28:5-6)

Juhlan suomalainen nimi viittaa paastosta pääsemiseen.

Pääsiäisen juhla alkaa jo lauantain ja sunnuntain välisenä pääsiäisyönä, jolloin seurakunnissa vietetään pääsiäisyön messua. Sen yhteydessä sytytetään kynttilät, jotka kuvaavat nousevaa aurinkoa ja kuoleman pimeyden väistymistä. Alttarin musta liturginen väri vaihtuu valkoiseen.

Toisena pääsiäispäivänä, maanantaina, muistetaan ylösnousseen Jeesuksen ilmestymistä häntä seuranneille naisille ja opetuslapsille Emmauksen tiellä. Ilmestykset vakuuttivat heidät Jeesuksen kuolleista nousemisesta ja jatkuvasta läsnäolosta maailmassa.

Pääsiäisyöstä alkaa pääsiäisviikko, joka kestää seuraavaan lauantaihin sekä 50-päiväinen pääsiäisaika, joka päättyy helluntaihin.

Lähde: Suomen evankelis-luterilainen kirkko