25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

Musiikin humauttama
kanttori Mari Torri-Tuominen inspiroituu Viikin puukirkosta

22.04.2020, 14:37
Malmin uusi A-kanttori, musiikkikasvatuksen huippuammattilainen haluaa, että pienempien ääni pääsee seurakunnassa kuuluviin.
Mari Torri-Tuominen

Malmin uusi A-kanttori Mari Torri-Tuominen sanoo olevansa ihminen, joka hakeutuu mielellään sopuun ja harmoniaan. Seurakunnan hän toivoo kuulostavan moniääniseltä ja samaan aikaan tasapainoiselta kaikkine rosoineen ja säröineen. ”Se on yhdessä olemista, kulkemista, laulamista ja soittamista. Ja jos vielä kaiken tekemisen läpäisisi lähimmäisenrakkaus, hymyilevät kasvot, auttavat kädet”, Mari Torri-Tuominen pohtii.

Mari Torri-Tuominen tuli Malmin seurakuntaan kanttoriksi Nuori Kirkko ry:stä, jossa hän toimi musiikin ja jumalanpalveluselämän kouluttajana peräti 13 vuotta. Malmille hän tuli, sillä halusi vahvemmin lasten ja aikuisten sekaan, vetämään ryhmiä kuten kuorotoimintaa ja elämään tiiviimmin kirkkovuoden rytmiin.

Malmille tuloon vaikutti myös oman vastuualueensa Viikin moderni puukirkko.

”Se inspiroi mua ihan valtavasti”, Mari Torri-Tuominen sanoo. ”Kirkkoja ei ole rakennettu turhaan. Jo muinaisista ajoista ihmiset ovat kokoontuneet yhteen. Alttari on mulle merkityksellinen. Kun kirkossa katsomme alttariin päin, meillä on yhteinen katse samaan suuntaan”, hän muotoilee.

Pienempien ääni kuuluviin

Mari Torri-Tuominen tuli kanttoriksi Malmille juuri ennen kuin koronakriisi alkoi. Kun ryhmät eivät voi kokoontua, Mari on tehnyt sisältöjä, kuten muskarihetkiä nettiin. Mari heittäytyy luontevasti leikkiin ja kaikesta näkee, ettei häntä tarvitse siihen pakottaa.

”Minulle on rakas ajatus, että lapsi ja jo vauva on täysvaltainen seurakuntalainen. Haluan, että pienempien ääni pääsee kuuluviin. Aikuisten tehtävänä on rinnalla seisoen vahvistaa lasten ääntä”, hän sanoo.

Kirkko on tullut rakkaaksi Mari Torri-Tuomiselle sävelien kautta. ”Musiikki humautti minut tälle matkalle”, hän sanoo ja kertoo pyytäneensä jo lapsena äidiltään, että he menisivät laulamaan kirkkoon ”hirsiä”.

”Musiikilla on voima muodostaa yhteisöjä ja samaan aikaan tulkata yksilön tunteita. Se auttaa kokemaan pyhää ja Jumalan läsnäoloa. Tärkeimpiä ovat hetket, kun huomaa, että ihminen tulee musiikin kautta kosketetuksi”.

Katso Mari Torri-Tuomisen ja Margit Jukasen pääsiäismuskari

Minimuskari Lastenkirkko-kanavalla