19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Malmin seurakunta

Mitä sanoa nuorelle, josta on huolestunut?

22.11.2018, 14:40 /  päivitetty 23.11.2018, 10:28

Lapsen ja vanhemman suhdetta koetellaan erityisesti murrosiän aikaan. Monesti vanhemmat ovat nuoren ahdistuksen kanssa neuvottomia. Mitä voi sanoa nuorelle, josta on huolestunut?

Jos nuori puhuu vaikeasta asiasta, olisi tärkeää, että vanhemmista ei ensimmäisenä näy pelko vaan rakkaus. Nuori kokee vanhemman pelon kontrollina ei kiintymyksenä. Nuorelle on tärkeää sanoa, että olen tässä, enkä väisty viereltäsi, vaikka sinun ajatuksesi olisi kuinka pelottavia tahansa.

Nuori kokee monia asioita ensimmäistä kertaa. Pettymykset ihmissuhteissa, muutokset kaveripiirissä, harrastuksissa tai koulussa voivat olla isoja. Hänellä ei ole kokemusta siitä, että ajan myötä tilanne helpottaa ja asioihin löytyy ratkaisuja. Aikuinen voi olla se, joka auttaa näkemään “nurkan taakse”.

Helsingin seurakuntayhtymän perheneuvoja, psykoterapeutti Katianna Ruuskanen on ollut tänä syksynä mukana ”Miten tuemme nuorta?”-illassa Tapanilassa. Pyysimme häntä kertomaan miten voi oppia ymmärtämään paremmin nuoren maailmaa.

Helsingin seurakuntien perheneuvonta:
ma-pe 9.00 - 12.00 p. 09 2340 2555

Malmin seurakunnan päivystävä pappi:
ma-pe klo 9-15 p. 09 2340 4402

Kirkon keskusteluapua:
Auttava puhelin 0400 22 11 80 on avoinna joka ilta klo 18 alkaen.
Pe ja la öinä -03 saakka, muina päivinä klo 01 saakka.
www.kirkonkeskusteluapua.fi