19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Malmin seurakunta

Malmin kirkko korjataan ja uudistetaan tulevaisuutta varten

28.12.2022, 19:16 /  päivitetty 09.01.2023, 09:43
Neljäkymmentä vuotta täyttänyt kirkko kaipaa korjausta. Remontin yhteydessä tiloja myös uudistetaan monipuoliseen käyttöön. Tilojen tulevaisuutta ovat ideoineet muun muassa arkkitehtikoulun nuoret.
Malmin kirkon remontti-teksti ja kuva Malmin kirkosta

Malmin kirkko remontoidaan ja se sulkeutuu vuoden alusta yleisöltä. Vuonna 1981 valmistunut monitoimirakennus avataan jälleen keväällä 2025 terveempänä, modernimpana ja monikäyttöisempänä.

Punatiilinen Malmin kirkko on arkkitehti Kristian Gullichsenin taidonnnäyte. Sitä on verrattu goottilinnaan, kristittyjen salaiseen pakopaikkaan katakombiin ja siinä voi nähdä lainoja Alvar Aallon muotokielestä.

Kirkon pihaan tullaan kuin linnan pihaan kellotornin läpi ja kellotapulissa on kolme pronssista kelloa. Osa tiiliseinistä aaltoilee taidokkaasti saaden ulkoa lankevan luonnonvalon leikkimään erityisellä tavalla kirkkosalissa. Malmin kirkko oli valmistuttuaan moderni monitoimikirkko. Siinä on kirkkosalin lisäksi musiikkisali, kaksi seurakuntasalia, kaksi takkahuonetta ja kerhotiloja. Nyt sitä on tarkoitus uudistaa edelleen, ei vain tähän aikaan vaan etenkin tulevaisuuteen sopivaksi.

“Rakennus on korjauksen tarpeessa, sillä se on kärsinyt kosteusvauriosta, uusittava on myös vesieristeet ja salaojat, kokonaisuudessaan talotekniikka on tullut tiensä päähän”, kuvailee välttämättömiä korjaustarpeita hallintopastori Anni Punkka remontin kokonaisuutta. Seinien tiiliverhous vaihdetaan ja seinien ilmanvaihtoa parannetaan. Samalla kirkosta on tarkoitus tehdä toimivampi.

Monitoimikirkko tulevaisuuden ihmisille

“Alusta saakka oli tärkeää, ettei kirkkoa vain korjata entiselleen, vaan sen eri tilojen käytettävyyttä mietitään tulevaisuuden ihmisille. Yksi tärkeä tekijä tässä on muunneltavuus.

Tiloihin rakennetaan esimerkiksi pieniä keskustelutiloja ja tilaelementtejä, jotka eivät ole kiinteitä, vaan purettavia ja muokattavia sisätiloja. Ne eivät määritä koko tilaa ja sen käyttömahdollisuuksia”, Punkka kuvaa.

Osa kirkon kiinteistä penkeistä korvataan irtotuoleilla, joka lisää myös kirkkosalin saavutettavuutta erilaisille ihmisille. Remontissa myös äänentoisto ja valaistus paranevat, valkokankaan käyttö helpottuu, ja uusi teknologia sulautetaan huomaamattomasti osaksi 40 vuotta vanhaa kirkkotilaa.

“Tarkoitus on tehdä tässä myös kulttuurisesti kestävä teko, ja kunnioittaa rakennuksen omaa tyyliä. Kaupunginmuseon kanssa on tehty hyvää yhteistyötä”, Punkka kertoo. Ekologista kestävyyttä puolestaan tavoitellaan parantamalla energiatehokkuutta, asentamalla maalämmön ja aurinkopaneelien vaatimaa tekniikkaa ja parantamalla edellytyksiä sähköautojen latauspisteille. Vanhoja kalusteita hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan ja korjataan, kun se on kohtuullista.

Kirkon on tarkoitus avautua nykyistä paremmin myös kadulle ja ohikulkijoille päin. Kulkua linnamaiseen kirkkoon helpotetaan myös lastenvaunujen tai muiden välineiden kanssa kulkeville. Remontin jälkeen kirkko myös näkyy paremmin ohikulkijoille ja sen toivotaan löytävän runsaasti uusia käyttäjiä.

Yhteisötila luovaan käyttöön

“Nykyinen asunto kirkkorakennuksen alakerrassa muutetaan kokoontumistiloiksi. Sen käyttöä suunnitellaan yhdessä alueen ihmisten kanssa. Tärkeintä olisi, että ne tilat mahdollistaisivat mahdollisimman erilaisten ihmisten omaehtoisen toiminnan”, Punkka kertoo. Erilaisten ryhmien käyttöä tulee helpottamaan muun muassa uusi lukitusjärjestelmä ja seurakuntalaisten oma keittiö, joka palvelee esimerkiksi kokkikerhoja.

Nykyisen asunnon paikalle avataan yhteisötila. Sitä ovat olleet suunnittelemassa muun muassa lasten ja nuorten arkkitehtuurikoulu Arkin työpajoihin osallistuneet ihmiset. Nuoret toivoivat mukavaa ja monipuolista olohuonemaista tilaa.

“Työpajoissa ideoitiin erilaisten materiaalien avulla rakentaen ja piirtäen. Nyt on saatu ajatuksia ja ne koostetaan seurakunnan käyttöön”, kertoo koulun opettaja Elaine Banks. Hänen mukaansa toiveissa korostuu rento oleskelupaikka sohvineen ja nojatuoleineen”, hän sanoo. Jos nuoret saavat päättää, tilaan saattaa tulla paljon luovaa tekemistä, muun muassa pelejä, biljardi ja ompelukone.