20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Malmin seurakunta

Kirkko tatuoi konserttivieraita: "On tärkeää muistuttaa, ettei pelolle voi antaa valtaa."

30.07.2019, 12:56 /  päivitetty 31.07.2019, 08:38
Kirkko on siellä, missä ihmisetkin – viime viikolla jakamassa Älä pelkää -tatuointeja Ed Sheeranin konserttivieraille. ”On tärkeää, että me muistutamme siitä, ettei pelolle voi antaa valtaa. Että Jumala on läsnä ja tahtoo meille hyvää”, sanoo pastori Rosa Pöppönen.
valkoiset tennarit ja tatuointi tekstillä älä pelkää

Viime viikolla Malmilla kulki kymmenien tuhansien ihmisten virta, kun tämän hetken suosituimpiin pop-laulajiin kuuluva Ed Sheeran esiintyi Malmin lentokentällä. Malmin seurakunta oli toivottamassa konserttivieraita tervetulleiksi Malmille ja jakamassa halukkaille siirtokuvatatuointeja. Tatuoinnin viesti oli ”Älä pelkää”.

Miksi ’Älä pelkää’?

Ihoon vedellä kiinnitettävä siirtokuvatatuointi lähtee pois muutamassa pesussa. ”Älä pelkää” ei kuitenkaan ole kertakäyttökampanja vaan ikivanha viesti, joka toistuu Raamatussa yli 350 kertaa. Se on jouluevankeliumeissa enkelin viesti pelokkaille paimenille kedolla ja naisille tyhjällä haudalla.

”Älä pelkää” on myös Malmin seurakunnan motto, jolla seurakunta on lähestynyt alueen asukkaita monta kertaa.

– Näemme toisissamme paljon eroavaisuuksia. Kylvämme eripuraa ja vihaa. Se on pelottavaa. Olemme jokainen teoillamme ja sanoillamme vastuussa siitä, että rakennamme ilon, emmekä pelon ilmapiiriä. ’Älä pelkää´ on viesti, ettei ole mitään hätää, sanoo Malmin seurakunnan kirkkoherra Heikki Arikka.

Tatuointeja tuli jakamaan seurakunnan työntekijöiden lisäksi myös vapaaehtoiset. Yksi heistä oli Pakilasta pyörällä paikalle polkenut Tiiu.

– Kaksi sanaa, joita jää pohtimaan: Älä pelkää. Sehän on ihan mielettömän hyvä ohje aika moneen elämäntilanteeseen, koska niin vähän on sellaista, mitä oikeasti kannattaa pelätä, hän pohtii.

Kun Tiiun läheinen sairastui vakavasti kuutisen vuotta sitten, hän olisi kaivannut rohkaisua.

– Jos joku olisi silloin sanonut, että älä pelkää, olisin varmaan vähän toisenlainen ihminen nyt.

Pelkoa toisen puolesta oli raskas kantaa. Siksi Älä pelkää -viesti kosketti häntä.

– Toivon joka päivä muistavani, että 'älä pelkää', aika harva juttu on kuitenkaan minun käsissäni, hän lisää.

Ed Sheeranin keikkaa oli menossa kuuntelemaan kavereidensa kanssa myös Lahja.

– Älä pelkää -viestistä tulee mieleen omat vanhemmat. Se on se, mitä niiltä on kuullut, kun on ollut pieni. Toisaalta se on viesti, jota tarvitsisi ehkä vanhempanakin kuulla useammin. Siitä tulee turvallinen olo, Lahja sanoo.

”Maailma on aika pelottava paikka”

– Tämä oli se kesä, kun otettiin tatuoinnit! huhuilee pastori Aleksi Vainikka väkijoukkoon. Osa kulkee ohi. Mutta moni tulee ojentamaan kätensä tai jalkansa – rohkeasti.

Tatuoinnin kiinnittämiseen menee puoli minuuttia. Kukaan ei kavahda kosketusta tai halua itse kiinnittää siirtokuvaa. Joku kertoo, että on juuri irtisanoutunut vakituisesta työpaikasta. Ikinä ei tiedä, kuka tätä viestiä tarvitsisi juuri tänään, sanoo toinen.

– Koskettavimpia olivat ne nuoret, jotka ojensivat viillellyn käsivartensa ja sanoivat, että 'sä voit laittaa sen tatuoinnin tähän', kertoo kampanjan koordinaattori Anu Merenlahti.

Älä pelkää -viesti herätti myös voimakkaita vastakkaisia tunteita. Osa pysähtyi kertomaan, että on eri mieltä: Että pitääkin pelätä. Älä pelkää -viesti ei kuitenkaan kiellä sitä inhimillistä tunnetta, joka pelko on.

– Pelko on perusvietti, se suojaa meitä tosipaikan tullen. Toisaalta pelkoon käpertyminen lisää epäluuloa, vihaa ja katkeruutta meissä. Se pitää meitä hereillä öisin. Älä pelkää -viestin tarkoituksena on rohkaista meitä kohtaamaan toinen toisemme rakkauden ja myötätunnon hengessä, Merenlahti sanoo.

"Älä pelkää" sopii ennen kaikkea kirkon viestiksi.

– Maailma on aika pelottava paikka. On tärkeää, että me muistutamme siitä, ettei pelolle voi antaa valtaa. Että Jumala on läsnä elämässämme ja tahtoo meille hyvää, sanoo pastori Rosa Pöppönen.