23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute

Kirkkoherra Heikki Arikka tapasi paavin Tallinnassa

26.09.2018, 15:46 /  päivitetty 28.09.2018, 08:58
Paavi

Kirkkoherra Heikki Arikka oli Suomen katolisen kirkon kutsumana tapaamassa Paavi Franciscusta Tallinnnassa. Tilaisuus on osa nuorten ja yhteistyökumppaneiden ekumeenista tapaamista. Kirkkoherra tiivisti tapaamisesta terveiset Malmin seurakunnalle:

Paavin mukaan kirkon täytyy muuttua. Nuoria täytyy kuunnella ja tukea enemmän. Heidät täytyy ottaa todesta. Moni nuori kokee, ettei kirkko toimi tarpeeksi taloudellisten ja seksuaalisten rikosten ehkäisemiseksi tai tuomitsemiseksi. Nuoret pohtivat myös, että löytyykö maailmasta enää rauhaa tai rakkautta. Paavin mukaan löytyy ja me ihmiset olemme ratkaisu, meidän täytyy toimia oikeudenmukaisemmin ja rakastaa enemmän. Asiat eivät tapahdu meidän ulkopuolella vaan meissä ja kauttamme. Meidän täytyy toimia.

Kirkko ei ole, eikä pidä olla museo vaan maailmassa rakkaudella vaikuttava tulevaisuuteen rohkeasti asteleva organisaatio. Kirkko antaa muodon ja kokoaa yhteen mutta tavoite on maailmassa, elämä itse.
Iltalehti uutisoi Paavin vierailusta ja nosti myös kirkkoherran kommentteja vierailusta.