23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute

Helsinki-apu tavoitti
puhelimitse yli 2 600 Malmin alueen ikäihmistä

01.07.2020, 16:41
Maaliskuussa pikavauhdilla käynnistetty Helsinki-apu tarjosi keskusteluapua, kauppakäyntejä ja apua apteekkiasiointiin.
Helsinki-avun työntekijä istuu tietokoneen ääressä kuulokkeet korvillaan.

Heti koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen alkaessa Helsingin seurakunnat käynnisti yhdessä Helsingin kaupungin kanssa Helsinki-apu-projektin. Alkuvaiheista lähtien projektin keskeisintä kohderyhmää olivat helsinkiläiset ikäihmiset. Heidän kuulumisiaan kartoitettiin puheluin ja tarjottiin asiointiapua.

Alkukeväästä Helsinki-avun kautta soitettiin kaikille yli 80-vuotiaille helsinkiläisille. Malmin seurakunnan alueella tavoitimme puhelimitse yli 2 600 ikäihmistä ja kyselimme heidän kuulumisiaan. Loppukeväästä ja alkukesästä on tavoiteltu myös yli 75-vuotiaita helsinkiläisiä, joskin hieman rauhallisemmalla tahdilla.

Maaliskuusta kesäkuun loppuun saakka helsinkiläisillä ikäihmisillä oli mahdollisuus tilata kauppaostoksia HOK-Elannon kauppapalvelusta. Näiden ostosten keräilystä kaupassa ja kotiinkuljetuksesta vastasivat seurakuntien ja kaupungin työntekijät sekä vapaaehtoiset. Malmin seurakunnan alueella toimitettiin 547 kauppatoimitusta kotioville.

Helsinki-apu ei olisi onnistunut ilman runsasta tekijäjoukkoa. Seurakuntamme ylläpiti kahta tukipistettä Helsinki-avun työntekijöille ja vapaaehtoisille.

Kaikkiaan Malmilla työskenteli kevään aikana 32 seurakunnan työntekijää, 25 Helsingin kaupungin työntekijää, 8 vapaaehtoista ja 4 Job’d-nuorta (*) erityisesti Helsinki-avun ikäihmisiin kohdentuvan avun parissa.

Helsinki-avun vapaaehtoinen Lasse Björses kaupassa keräämässä ostoksia

(*) Job’d on Helsingin kaupungin ja Me-säätiön kehittämä toimintamalli joka luo uutta, yhteiskunnallista lisäarvoa tuottavaa työtä, jossa nuoret saavat arvokasta työkokemusta.

Job’d-keikkatyössä nuori saa ensimmäisiä työkokemuksia, uutta osaamista, verkostoja sekä palkkaa. Nämä helpottavat jatkotyöllistymisessä. Yhteiskunnallisesti tärkeä työ auttaa muita ihmisiä tai yhteisöä ja tuo työlle merkitystä lisäten myös nuoren työmotivaatiota.