20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Malmin seurakunta

Tärkeää tietoa vanhemmille: turvallisuus, vanhempainillat, maksut ja nuoren erityistarpeet

30.09.2020, 09:53
Lokakuussa maanantaina 5.10. klo 18 Malmin kirkolla pidetään infoilta, johon ovat tervetulleita nuoret ja vanhemmat. Illassa kerrotaan rippikouluvaihtoehdoista ja leiripaikoista. Mikäli ilmoittautuminen internetin kautta on hankalaa, voi tässä illassa ilmoittautua rippikouluun paikan päällä.
Malmin riparilaisia

Rippikoulujen turvallisuus epidemian aikana

Toivomme, että rippikoulut voidaan vuonna 2021 järjestää tämän esitteen mukaisesti. Seuraamme viranomaisten ohjeistuksia ja määräyksiä, ne voivat aiheuttaa muutoksia myös rippikouluissa. Tiedotamme mahdollisista muutoksista ja turvallisuusohjeista huoltajia sähköpostitse. Rippikouluissa huolehditaan turvallisuudesta mahdollisimman hyvin.

Tänä vuonna rippikoulut onnistuivat hyvin poikkeusajoista huolimatta.

Vanhempainillat ja -vartit

Kaikkien rippikoulujen yhteydessä järjestetään ryhmäkohtaisia vanhempainiltoja, joissa keskustellaan rippikouluun liittyvistä kysymyksistä. Pidämme ryhmäkohtaisesti myös vanhempainvartteja, joissa työntekijät tapaavat nuoren huoltajan henkilökohtaisesti. Ryhmänvetäjät tiedottavat vanhempaintapaamisten ajankohdista.

Tahdomme tukea teitä vanhempia nuorenne kasvattajina. Kutsumme lämpimästi kaikki rippikoululaisten vanhemmat ja huoltajat talvella järjestettäviin kasvattajailtoihin. Illoissa on eri alojen asiantuntijoita alustamassa nuoruuteen ja tulevaisuuteen liittyvistä aiheista. Kasvattajailloista lähetetään teille vielä erikseen kutsu sähköpostilla.

Malmin seurakunnan riparilaisia laiturilla

Mitä rippikoulu maksaa?

Tavalliset rippikoululeirit maksavat 140 €. Vaellus- ja purjehdusripari maksavat 250 €. Ilta- ja cityrippikoulut ovat maksuttomia. Leiristä lähetetään maksulinkki maksajan sähköpostiin.

Rippikoulumaksu kattaa opetusmateriaalit, tapaturmavakuutuksen, kuljetukset sekä täysihoidon leirikeskuksessa.

Mikäli samasta perheestä tulee useampi nuori rippikouluun saman vuoden aikana, saa toinen /yksi nuorista rippikoulun puoleen hintaan. Sisaralennuksen saa soittamalla rippikoulupäivystykseen.

Rippikoulumaksuun voi hakea alennusta. Kaavakkeen saa soittamalla rippikoulupäivystykseen tai olemalla yhteydessä rippikouluvastaaviin. Hakemusten viimeinen jättöpäivä on 15.3. 2021.

Nuoren erityistarpeet rippikoulussa

Rippikoulun käyminen voi toisinaan olla haastavaa monesta eri syystä. Leirille lähteminen edellyttää sitä, että nuori pystyy sitoutumaan leirin sääntöihin ja päiväohjelmaan sekä yöpymään kodin ulkopuolella. Mikäli nuorella on esimerkiksi voimakasta rajattomuutta, uni- ja/tai keskittymisvaikeuksia tai huomattavaa sosiaalista arkuutta, suosittelemme city-, ilta- tai mahdollista pienryhmärippikoulua leirin sijasta.

Rippikoulun työntekijöillä ei ole lääkkeidenjako-oikeutta. Tämän vuoksi nuoren tulee huolehtia itse mahdollisten reseptilääkkeiden ottamisesta. Mikäli se ei ole mahdollista, tulee olla yhteydessä rippikoulupäivystykseen.

On erittäin tärkeää kirjata jo ilmoittautumislomakkeeseen nuoren elämäntilanteen ja terveydentilan kannalta sellaiset asiat, jotka työntekijöiden olisi hyvä huomioida rippikoulun toteutuksessa. Pyydämme kertomaan mahdollisista allergioista, liikuntaesteisyydestä, oppimisvaikeuksista sekä mielenterveyteen liittyvistä seikoista, kuten masennuksesta ja syömishäiriöistä. Myös ongelmat nukkumisen tai keskittymisen kanssa, erityiskoulu tai pienryhmäopetus ovat asioita, joista toivomme kerrottavan. Työntekijöiden on tärkeää tietää myös, jos nuoren terveydentilassa tapahtuu muutoksia ilmoittautumisen jälkeen. Nuoren erityistarpeista voi keskustella luottamuksellisesti ottamalla yhteyttä rippikoulupäivystykseen.

Kehitysvammaisten rippikouluista saatte lisätietoja vammaistyön papilta: (09) 2340 2546 / 050 380 1060.

Entä jos nuori on menossa rippikouluun muualle kuin Malmin seurakunnan kautta?

Monet kristilliset järjestöt ja urheiluseurat järjestävät evankelis-luterilaisen kirkon rippikouluja. Osallistuessasi järjestön tai seuran rippikouluun, nuori tutustuu kuitenkin kevään aikana oman kotiseurakuntansa toimintaan. Ilmoittaudu kotiseurakuntaan tutustumisjaksolle 1.-31.10.2020. (linkki)