25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Malmin seurakunta

Mitä rippikoulussa tapahtuu? Miten pääsee mukaan? Entä jos en kuulu kirkkoon?

22.09.2020, 11:25
Rippikoulu on puolen vuoden matka, joka alkaa ilmoittautumisella lokakuussa ja huipentuu konfirmaatioon. Näiden hetkien väliin mahtuu monia mukavia juttuja riparikavereiden kanssa. Tässä artikkelissa on hahmoteltuna rippikoulun kulku, jotta tiedät, mikä sinua odottaa ja mitä sinulta odotetaan.
Nuoria leikkimässä ryhmäyttävää leikkiä

Rippikoulu alkaa talvella

Siihen sisältyy ryhmien omia tapaamisia, jumalanpalveluksia ja erilaisiin tapahtumiin osallistumisia. Rippikouluun kuuluu leiri- tai kaupunkijakso, jonka aikana keskustellaan, pelataan ja leikitään, rukoillaan, luetaan sekä opiskellaan elämää, Raamattua ja Jumalaa. Pohditaan elämän suuria kysymyksiä.

Miten pääsee mukaan?

Rippikoulu on tarkoitettu kaikille. Malmin seurakunnan ripariesite on lähetetty tänä syksynä kaikille, jotka kuuluvat kirkkoon ja ovat Malmin seurakunnan jäseniä. Kaikki vuonna 2006 syntyneet on kutsuttu rippikouluun. Tätä vanhemmat nuoret ovat myös tervetulleita.

Mitä riparilla tehdään?

Rippikoulussa tehdään kaikkea mahdollista (maan ja taivaan väliltä) – keskustellaan ja pohditaan elämän suuria kysymyksiä, leikitään ja lauletaan, hiljennytään ja levätään, syödään, nauretaan, opiskellaan elämää, Raamattua ja Jumalaa. Rippikoulu on yhdessäoloa ja yhdessä tekemistä!

Neljä ihmistä pelaa lentopalloa kesällä ulkona

Ehtoollinen rippikoulussa

Rippikoulussa moni opiskeltava asia on kristillistä elämää käytännön ja elämyksellisyyden tasolla. Ehtoollinen, Kristuksen ruumis ja veri, kristittyjen yhteinen ateria, on näistä asioista ehkä merkittävin. Ajattelemme, että ehtoollisella käyminen on osa ehtoollisopetusta. Näin ollen se valmistaa nuorta myös konfirmaatioon ja siellä vietettävään ehtoolliseen. Kutsumme nuoria osallistumaan ehtoolliselle jo rippikoulun aikana yhdessä rippikoulun ohjaajien ja ryhmän kanssa. Ehtoolliselle osallistuminen on aina vapaaehtoista.

Entä, jos en kuulu kirkkoon?

Olet yhtä tervetullut rippikouluun kuin kirkkoon kuuluvat. Rippikoulun voit käydä vaikka et liittyisikään kirkkoon. Konfirmointi ja ehtoollisella käyminen edellyttävät kuitenkin kastetta ja kirkkoon kuulumista.

riparin aikataulu lapulle kirjoitettuna

Miten kirkkoon liitytään?

Jos haluat liittyä kirkkoon ja huoltajasi antavat siihen suostumuksensa, sinut voidaan kastaa ellei sinua ole aiemmin kastettu ja liittää seurakunnan jäseneksi. Kasteesta ja kirkkoon liittymisestä sovitaan oman rippikoulusi papin kanssa.

Konfirmaatio

Rippikoulu päättyy konfirmaatioon. Se on juhlajumalanpalvelus, jota vietetään yhdessä perheen, kummien ja ystävien kanssa. Konfirmaatiossa sinut siunataan, ja seurakunta rukoilee puolestasi. Konfirmaation jälkeen voi jatkaa juhlaa kotona yhdessä ystävien ja sukulaisten kanssa.

Kaksi konfirmoitavaa nuorta Malmin kirkossa