24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute

01.09.2023, 13:13
kaste

Kastejuhla

Kaste on Pienen ensimmäinen juhla, ja se kokoaa yhteen omaiset, kummit, sukulaiset ja perheen ystävät. Jokainen lapsi on juhlan arvoinen. Yhdessä voidaan iloita ja voidaan hiljentyä syntymän ihmeen äärelle, joskus myös pohtimaan elämän monimutkaisuutta ja vaikeutta.

Perinne

Kaste on monien vuosisatojen ja kymmenien sukupolvien perinne. Siinä Pieni liittyy sukupolvien ketjuun, johonkin yhtä ihmistä ja yksittäistä perhettä suurempaan. Näkymättömällä tavalla hän on osa yhteisöä, joka ylittää ajan ja paikan rajat.

Tuki

Vanhemmat ja kummit yhdessä muiden läsnäolijoiden kanssa muodostavat tukijoukon ja suojaverkoston, jonka varassa Pieni voi elämänsä elää. Tähän tukiverkkoon kuuluu myös seurakunta, jonka jäseneksi, Jumalan perheväen joukkoon, lapsi kasteessa liitetään nimeltä kutsuen.

Huolenpito

Kaste on huolenpitoa, jota vanhemmat muiden läheisten ja seurakunnan kanssa Pientä kohtaan osoittavat. Huolenpitoa on myös se, että lapselle tarjotaan mahdollisuus kohdata pyhyys ja kasvaa terveeseen, kristilliseen arvomaailmaan.

Kastetilaisuudessa läsnäolijat rukoilevat lapsen puolesta, ja heillä itselläänkin on tilaisuus tuntea Jumalan läsnäoloa ja puhuttelua.

Salaisuuksista ei ota selvää,

vaikka niitä nuuskitaan ja käännellään

ja helistetään korvaa vasten.

Mutta mitä siitä, mennään mukana.

Näin ne ovat menneet

entisetkin meikäläiset.

Pienelle minä haen kaiken hyvän

mikä ikinä on tarjolla.