20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Malmin seurakunta

Lapsettomuus - häpeästä suruun ja siitä kaipaukseen

08.05.2021, 09:25
Lähes joka viides kokee elämänsä aikana tahatonta lapsettomuutta. Lapsettomuus on asia mistä vaietaan. Sitä hävetään ja se aiheuttaa eriarvoisuutta.
Älä pelkää: Lapsettomuus- artikkelin kuvituskuva

"Lapsettomat mielletään usein itsekkäiksi ja harva ajattelee, että mitä lapsettomuuden takana voi olla. Lapsettomuus tuo elämään surua, joka on läsnä koko ajan. Lapsettomuus on kierre: et ole vanhempi, etkä myöhemmin isovanhempi.", sanoo Niina ja kertoo kuulluista kommenteista ja kokemuksistaan seuraavasti:

"Kun lopetat ajattelemisen, niin onnistutte.”

Koko elämän laittaa pysähdyksiin odotuksen toivosta. Toivosta, joka hiipii yhä kauemmaksi kuukausi kuukaudelta. Harva sen ymmärtää ja käsittää. Joku yrittää lohduttaa: ”kyllä teidänkin vuoro vielä tulee” tai ”kun lopetat ajattelemisen, niin onnistutte.” Helppohan jonkun toisen, sellaisen, joka ei ole kokenut tätä, sanoa ja neuvoa.

”Joko olisi teidän vuoro?”

Muiden kyselyt ja ihmettelyt. Vatsan seudun julkista arviointia. Muut hokevat, että kyllä teidänkin olisi jo aika. Ihan niin kuin se olisi meistä kiinni. Toisinaan on hetkiä, jolloin tekisi mieli sanoa takaisin pahasti. Useimmiten sitä vain yrittää olla niin kuin toisen sanat eivät vaikuttaisi ja etteivät muut näe sitä tunnemyrskyä, joka nousee pintaan.

Älä pelkää: Lapsettomuuss_ miksi emme me?

”Miksi kaikki muut, mutta emme me?”

Kysymys, joka pyörii mielen päällä päivästä, kuukaudesta ja vuodesta toiseen on "miksi kaikki muut.mutta emme me".

Tahaton lapsettomuus rikkoo minussa jotain. Pettymys kulkee koko kehon läpi. Se ravistelee ja nostaa häpeän tunteen pintaan. Se musertaa minäkuvaani. Se rikkoo omaa kehonkuvaa. Ajatus siitä, että on jotenkin rikkinäinen, vajaa ja vääränlainen toistuu kerta toisensa perään. Tuntuu, että muut näkevät kuoren läpi ja näkevät minut viallisena, epäonnistujana.

Suru, kaipaus, ikävä

Sanoja ja tunteita, jotka kulkevat melkein päivittäin matkassa mukana ovat suru, kaipaus ja ikävä. Tyhjä syli. .

Elämä kulkee yhdeksän kuukauden syklissä, ja alkaa aina vain uudestaan ja uudestaan. Hauras toive, joka hetkittäin nousee jostain syvältä, murenee kerta toisensa jälkeen jättäen minut yhä rikkinäisemmäksi ja vajaammaksi.

Apua ja tukea

• Kirkon perheneuvonta auttaa parisuhdeiden solmuissa myös lapsettomuudesta kärsiviä
  • Simpukka ry, on tahattomasti lapsettomien yhteisö, jonka kautta voi tavata toisia samanlaisessa tilanteessa olevia lapsettomia: hoidoissa käyviä, lasta toivovia, lapsen jo saaneita, adoptio-odottajia ja kaksin- tai yksineläjiä. Lapsettomuudesta ja sen vaikutuksista voit käydä lukemassa lisää: Simpukka - Lapsettomien yhdistys Simpukka ry

Niina Penttinen, Nuorisotyönohjaaja, Malmin seurakunta