19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Malmin kirkko

Kaste liittää seurakuntaan

26.02.2018, 13:11

Seurakunta on mukana elämän suurissa taitekohdissa. Lue, mitä tulee ottaa huomioon kirkkohäitä, kastetta tai hautajaisia suunnitellessa.

Papin ja tilojen varaaminen

Kun haluat varata papin kastamaan lapsen, vihkimään avioliittoon, siunaustilaisuuteen tai siunaamaan uuden kotisi, ota yhteyttä päivystävään pappiin (yhteystiedot oikealla).

Seurakunnan tilat ovat ilmaisia kirkkoon kuuluville silloin, kun on kyseessä kaste, vihkiminen tai hautaus. Tilavarauksen voit tehdä päivystävältä papilta (yhteystiedot oikealla). Tarkemmat ohjeet tilojen, keittiöiden ja tarpeiston käyttöön antaa kyseisen tilan suntio. Katso lisätietoja Malmin seurakunnan tiloista!

Kaste

Kastejuhlan voi järjestää milloin tahansa lapsen syntymän jälkeen. Suosituksena on kastaa lapsi kahden kuukauden kuluessa syntymästä. Myös aikuinen voidaan kastaa. Aikuisen kastetta edeltää rippikoulu. Kasteen voi järjestää minä viikonpäivänä tai kellonaikana tahansa, niin seurakunnan tiloissa kuin kotonakin.

Kastettava tarvitsee kaksi kummia. Kummi on kastettu ja konfirmoitu kirkon jäsen, joka tukee kastettavan kasvua ihmisenä ja kristittynä. Kirkkoherra voi poikkeustapauksissa myöntää luvan vain yhteen kummiin.

Jos kummeja ei löydy lähipiiristä, voit tiedustella vapaaehtoista kummia seurakunnasta. Malmin seurakunnan kummipankkia ylläpitää pastori Laura-Elina Koivisto (p. 09 2340 4478 tai laura-elina.koivisto@evl.fi).

Lue lisää ristiäisistä!