20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Lauttasaaren seurakunta

Konfirmaatio on nuoren oma juhla

16.10.2017, 14:28 /  päivitetty 16.10.2017, 14:34

Konfirmaatio ja rippijuhlat kuuluvat elämään useimmiten teini-iässä käydyn rippikoulun jälkeen. Konfirmaatio tarkoittaa vahvistamista. Jumala vahvistaa konfirmoitavan uskoa. Useimmiten kummit ovat siunaamassa alttarilla konfirmoitavia nuoria. Lisäksi konfirmoitavat itse ilmaisevat tahtonsa elää sen uskon mukaan, johon heidät on kastettu.

Vanhemmilla ja läheisillä on konfirmaatiossa tilaisuus rukoilla nuoren ja hänen tulevaisuutensa puolesta yhdessä muun seurakunnan kanssa.

Konfirmaatio antaa kirkon jäsenelle oikeuden toimia kummina, osallistua ehtoolliselle itsenäisesti ja asettua ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa, kun konfirmoitu jäsen on 18-vuotias.

Kirkollisen avioliittoon vihkimisen edellytyksenä on rippikoulun käyminen, mutta konfirmaatiota ei edellytetä.