25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Lauttasaaren seurakunta

Helsingissä valmistaudutaan entistä tiukempiin rajoituksiin myös seurakunnissa

26.03.2021, 13:03
Eduskunta käsittelee parhaillaan hallituksen esitystä, joka toteutuessaan tuo entistä tiukempia koronavirusrajoituksia Helsinkiin. Helsingin seurakunnat noudattavat jatkossakin vastuullisesti näitä viranomaisten antamia linjauksia.
Valkoinen teksti Koronarajoitukset tummansinisellä pohjalla. Ympyrän sisällä kuva maskista, joita pitelevät kumihansikaskädet.

Papin, diakonin tai vaikkapa perheneuvojan kanssa käytävät keskustelut ovat tärkeitä. Rajoitusten keskellä ne toteutetaan joko etänä tai koronaturvallisuus huomioon ottaen.

Mikäli olet järjestämässä kastejuhlaa tai läheisesi kuoleman johdosta siunaustilaisuutta, on hyvä kiinnittää nyt erityistä huomiota paikalla olevien osallistujien määrään.

Helsingin seurakuntayhtymä on antanut tarkempia tietoja helsinkiläisten käytössä olevista kirkoista ja kappeleista arkkipiispan koolle kutsumaan ryhmään, jossa mm. näitä osallistumismäärien ohjeistuksia parhaillaan valmistellaan. On selvää, että Helsingissä osanottajamääriin tulee kiinnittää entistä vahvemmin huomiota ottaen kuitenkin huomioon esim. kirkon tai siunauskappelin koon ja tilojen antamat mahdollisuudet viettää siunaustilaisuutta.

”Teemme järjestelyt, joilla pyrimme kaikin tavoin takaamaan elämän eri tärkeissä käänteissä olevat toimitukset asiaankuuluvalla arvokkuudella koronavirustilanne huomioon ottaen”, sanoo yhtymäjohtaja Juha Rintamäki.

Kiirastorstaina kristikunta on perinteisesti kokoontunut ehtoollispöydän ääreen. Nyt voimassa olevat rajoitukset mahdollistavat sen, että ehtoollista vietetään Helsingin kirkoissa ainoastaan pienissä, korkeintaan kuuden hengen ryhmissä kerrallaan ja koronaturvallisuusohjeita noudattaen. Katso tarkemmat ajat, käytännön ohjeet ja mahdolliset osallistujamäärien muutokset oman seurakuntasi nettisivuilta, tämän sivuston ylävalikosta.

Tätä ohjeistusta päivitetään heti, kun tarkemmat toimintaohjeet seuraavaan koronavaiheeseen saadaan valmiiksi.