25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Laajasalon kirkko

Tule keskustelemaan Laajarannan talviuintipaikan tulevaisuudesta ke 9.3. klo 18 Laajasalon kirkolle

22.02.2022, 22:02 /  päivitetty 23.06.2022, 12:42
Laajarannan suosittu avantouintipaikka on tällä hetkellä suljettu, koska Roihuvuoren seurakunnalla ei ole resursseja vastata niihin viranomaismääräyksiin, jotka talviuinnin palveluntarjoajia koskevat. Seurakunta etsii kuitenkin keinoja avata paikka uudelleen – lue tästä kirkkoherran tiedotuskirje sekä kutsu keskusteluiltaan.
Kuva: Mies nousee avannosta. Teksti: Tiedote ja kutsu: Laajarannan talviuintipaikka

Hei Laajarannan uimarit!

Moni on kysellyt Laajarannan saunan avautumisesta. Tilanne saunan ja sen yhteydessä olevan talviuintipaikan kanssa on tällä hetkellä seurakunnallemme hyvin haastava. Talviuintipaikan palveluntarjoajia sitovat nimittäin niin monet lait ja viranomaismääräykset, ettei Roihuvuoren seurakunnalla ole resursseja vastata niihin. Emme näin ollen voi taata uimareiden turvallisuutta. Lain mukaan vastuuta ei voi siirtää asiakkaalle eli uiminen omalla vastuulla ei ole mahdollista, vaan vastuu on aina palveluntarjoajalla.

Mutta ei hätää! Etsimme keinoja pitää monille tärkeä Laajarannan avanto laillisesti ja turvallisesti toiminnassa. Tämä onnistuisi niin, että uimarit itse perustaisivat yhdistyksen, joka vastaisi omasta toiminnastaan ja sen turvallisuudesta. Yhdistystä, joka tarjoaa talviuintimahdollisuutta vain omille jäsenilleen, eivät viranomaismääräykset koske samalla tavalla kuin vaikka kaupunkia tai seurakuntaa. Tämän takia esimerkiksi Helsingin kaupungin talviuintipaikkoja pyörittävät yhdistykset. Kaupunki osallistuu paikkojen ylläpitoon, mutta ei suoraan vastaa toiminnasta. Samaa mallia olisi järkevää soveltaa myös Laajarannan kohdalla.

Kutsummekin teidät, innokkaat uimarit, Laajasalon kirkolle (Reposalmentie 13) ke 9.3. klo 18 pohtimaan oman yhdistyksen perustamista. Näin löydämme varmasti kaikille osapuolille sopivan ratkaisun. Mielellämme näkisimme Laajarannan saunan ja avantouintipaikan aktiivisessa, iloisessa käytössä. Tervetuloa siis kirkolle keskustelemaan!

Kirkkoherra
Timo Pekka Kaskinen