25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Laajasalon kirkko

Roihuvuoren
seurakunnan kastepäivässä juhlittiin useaa pienokaista aurinkoisessa säässä

31.05.2021, 12:28 /  päivitetty 31.05.2021, 12:55
Roihuvuoren seurakunta järjesti lauantaina 29.5.2021 kastepäivän, johon sai tuoda minkä ikäisen lapsen tahansa kastettavaksi. Seurakunta tarjosi puitteet juhlalle tiloista kakkukahveihin ja kastepukuun.
Kastetilaisuus Laajarannassa meren rannalla. Kuvassa pappi Essi Lyytinen, kastettava vauva ja lähipiiri.

Juhlijoita helli aurinkoinen lämmin sää ja monikieliset osallistujat kertoivat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi iloitsevansa muun muassa Jumalan hyvyydestä ja rakkaudesta, kauniista puitteista tärkeälle juhlalle, herkullisesta kakusta sekä suntioiden palvelualttiudesta.

Alun perin kastetilaisuudet oli tarkoitus pitää vain Laajarannan merenrantahuvilassa, mutta koska päivä yllätti suosiollaan, otettiin myös lähellä sijaitseva Laajasalon kirkko käyttöön.

Kastepäivässä kastettiin seitsemän pienokaista, kolmelle muulle vauvalle sovittiin myöhemmin pidettävä erillinen kastetilaisuus. Lisäksi kastepäivä innoitti paria muutakin perhettä järjestämään pienokaiselleen kastejuhlan.

Kastepäivään sai tuoda kasteelle minkä ikäisen lapsen tahansa, nyt kastettavat olivat iältään kahdesta kuukaudesta vuoteen.

Perheen niin halutessa kastettavien nimet ripustetaan lehdiksi seurakunnan kastepuuhun muistutukseksi seurakunnalle rukoilla uusien pienten jäsenten ja heidän perheidensä puolesta.

Tässä Kirkon ja kaupungin jutussa Roihuvuoren seurakunnan pappi Remo Ronkainen kertoo, mistä kastepäivässä on kysymys.

Laajarannan terassi. Näkymä merelle, pöydissä liinat ja kukat.
Kuva pääotsikon vieressä: Laajarannan kastetilaisuus. Kastettava, lähipiiri ja pappi Essi Lyytinen. / Kuva jutun alla: Laajarannan terassilla nautittiin kastekahvit. Valmiit pöydät odottavat juhlijoita. Kuvaaja: Pekka Keränen.