20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Laajasalon kirkko

Edesmenneitä rakkaita muistellaan pyhäinpäivänä

31.10.2016, 14:07 /  päivitetty 07.11.2016, 10:17

Pyhäinpäivänä lauantaina 5.11. muistellaan edesmenneitä rakkaita. Läheistensä muistoa voi kunnioittaa monella eri tavalla.

Hautausmailla voi sytyttää kynttilöitä läheistensä haudoille tai muualle haudattujen muistopaikalle. Helsingin seurakuntien hautausmaat ovat auki ympäri vuorokauden torstaiaamusta 3.11. maanantai-iltaan 7.11. saakka.

Hautausmaiden verkkosivuilta voi lukea lisää mahdollisista liikenteen erityisjärjestelyistä ja julkisen liikenteen lisävuoroista: www.helsinginseurakunnat.fi/hautausmaat.

Hautausmailla vietetään pyhäinpäivän hartauksia seuraavasti: kello 13 Östersundomin kappelissa, kello 14 Hietaniemen hautausmaan uudessa kappelissa, Malmin hautausmaan isossa kappelissa, Honkanummen hautausmaan isossa kappelissa ja Maunulan uurnalehdossa sekä kello 15 Kulosaaren Leposaaressa.

Hietaniemen hautausmaan kynttilämerta voi seurata kello 18–21 livenä myös verkossa osoitteessa pyhäinpäivä.fi. Verkkolähetyksessä on tasatunnein lyhyt pyhäinpäivän hartaus.

Muistella voi myös musiikin keinoin. Monia säveltäjiä on innostanut katolinen sielunmessu, requiem. Niistä tunnetuimman sävelsi Wolfgang Amadeus Mozart. Mozartin Requiem, mikä esitetään tänä vuonna kahdessa kirkossa: Paavalissa ja Kalliossa. Katso lisää konsertteja ja tarkemmat tiedot: www.musiikkiakirkoissa.fi.

Roihuvuoren kirkossa vietetään lauantaina 5.11. klo 10 Pyhäinpäivän messua ja klo 18 on Poisnukkuneiden muistotilaisuus. Laajasalon kirkossa Poisnukkuneiden muistotilaisuus pidetään klo 16.

Tilaisuuksissa luetaan vuoden aikana kuolleiden seurakuntalaisten nimet. Roihuvuoren kirkossa esitetään G. Faurénin Requiem ja Laajasalossa esiintyy tenori Ville Salonen. Molempien kirkkojen pihoille voi tuoda muistokynttilän muualle haudattujen muistoksi niille osoitetuille paikoille.