18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Kulosaaren hautausmaa

Hautajaisten striimausohje omaisille

09.02.2021, 11:14 /  päivitetty 09.02.2021, 15:53

Erityisesti koronarajoitusten aikana tilaisuuksien livelähettäminen tarjoaa sukulaisille ja vieraille mahdollisuuden seurata tilaisuutta vaikka paikanpäälle ei pääsisikään. Omaiset voivat järjestää tallentamisen itse tai olla yhdeydessä ulkopuolisiin palveluntarjoajiin. Tällä sivulla on vinkkejä kuinka teette lähetyksen itse mobiililaitteilla ja sivun lopussa on lisäksi lista palveluntarjoajista.

Tilaisuuden taltioimisen tai livelähettämisen voi tehdä myös omilla laitteilla. Näissä ohjeissa omaiset vastaavat itse tallennuksesta ja sen jakelusta eteenpäin haluamallaan tavalla.

• Voitte pyytää kappelista tilaisuuden ajaksi lainaksi kolmijalkaa.
  • Kännykän voi kiinnittää kolmijalkaan ja laittaa se sopivaan paikkaan kappelin etuosaan kuvaamaan tilaisuutta. Mitä lähempänä puhujia kännykkä on, sitä paremmin ääni tulee kuulumaan tallenteessa tai lähetyksessä.
  • Suositeltavin tapa on tehdä pelkkä tallennus, jolloin video kuvataan normaalisti kännykällä ja jaetaan siitä jälkeenpäin katsottavaksi. Jakaminen voi tapahtua erilaisten palvelujen kautta esim facebookryhmässä tai piilolinkiksi ladattuna Youtubeen.
  • Livelähettäminen onnistuu helpoiten facebookissa. Lähetyksen laatuun ja onnistumiseen vaikuttaa mobiiliyhteyden laatu, tämä kannattaa varmistaa paikan päällä ennen lähetyksen tekemistä.

Tilaisuuden livelähettäminen facebookissa

• Voitte tehdä hautajaisvieraiden kesken esim. suljetun / salaisen facebookryhmän johon vieraat kutsutaan mukaan.
  • Ryhmän seinälle voi joku läsnäolijoista lähettää livelähetyksen omalla mobiililaitteellaan. Tämä lähetys ja siitä tuleva tallenne näkyy vain kyseisen ryhmän jäsenille.

Tilaisuuden livelähettäminen Youtubessa

• Youtube -sovelluksella voi lähettää livelähetyksiä vain, jos lähettäjällä on yli 1000 seuraajaa
  • Mobiililaitteille on saatavilla erillisiä ohjelmia, joilla lähetyksen voi tehdä esim. piilolinkkinä youtubeen. (Esim. Streamlabs)
  • Piilotettu lähetys näkyy vain niille, jotka ovat saaneet linkin siihen.
  • Livelähetyksen voi myös tehdä esim kannettavan tietokoneen ja webbikameran avulla youtubeen. Tällöin on varmistettava että tilassa on käytettävissä sopiva nettiyhteys tai netti jaetaan kännykän kautta.

Ulkopuoliset palveluntarjoajat

Olemme koonneet videotuotantoja tekevien yritysten yhteystietoja vinkiksi omaisille ja muita kirkollisia toimituksia järjestäville henkilöille.

Sivuille listatut toimijat ovat valmiita kuvaamaan ja tallentamaan ja mahdollisuuksien mukaan striimaamaan eli suoratoistamaan kirkollisia toimituksia, esimerkiksi hautajaisia.

Videotuotannot ovat maksullisia palveluita, joiden hinnoista, tilaamisesta, toteuttamisesta ja maksamisesta palveluntuottaja ja tilaaja sopivat keskenään.

Huomaathan, että kirkollisten toimitusten suoratoisto verkkoon ei ole aina mahdollista, sillä esimerkiksi kirkoissa ja siunauskappeleilla voi olla verkon kanssa teknisiä haasteita. Suositamme siksi tilaisuuksien tallentamista ja tallenteen edelleen jakamista tilaisuuden jälkeen haluamillenne läheisille.

Kirkollisiin toimituksiin liittyvissä videointipalveluissa seurakunnat eivät ole sopimusosapuoli. Emme vastaa palvelun laadusta. Videotuotanto on aina tilauksen tekijän ja palveluntarjoajan välinen asia.

Videointipalveluita tarjoavia yrittäjiä:

• Lauri Lappalainen, videokuvaaja; p. 040 444 1496; www.kuvaajalare.fi
  • Riku Miettinen, videotuottaja. PointOnFilm; p. 041 5047 108; riku@pointonfilm.fi
  • Hotei Productions; Jouni Ranta; p. 050 344 68 07; info@jouniranta.com
  • Hotei marketing; Nora Rutanen; p. 040 5354 739; www.seremoniastriimi.com
  • Ville Talola, tuottaja, toimittaja, pastori; p. 044 3269 016
  • Tuija Turpeinen & Kari Koskinen; Chance kuva- ja äänipalvelu/ Etäsiunauspalvelu Tähti, 045 679 1122; info@chance.fi; www.chance.fi
  • Igor Väisänen, tuottaja, kuvaaja; Kasakka Media; p. 045 347 7880; igor@kasakkamedia.fi; www.kasakkamedia.fi

Listaa päivitetään.

Palveluntuottaja, haluatko yhteystietosi listalle?

Palveluntuottajan tulee ottaa huomioon alla olevat Kirkko striimaa -ohjeet. Mikäli yrityksesi on valmis kuvaamaan, striimaamaan ja tallentamaan hautajaisia, kasteita ja häitä, niin ilmoita yhteystietosi osoitteeseen: jan.ahonen@evl.fi