18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Käpylän kirkko

Omista lähtökohdista Enkeliks

02.09.2020, 08:09 /  päivitetty 10.07.2023, 10:33
Vapaaehtoistyöntekijä Jan istuu Oulunkylän kirkon takapihalla pölkyn päällä, kirkkorakennus näkyy selän takana.

Jan Patrick ei ensisilmäyksellä näytä perinteiseltä lähimmäispalvelun vapaaehtoiselta pääkallokuvioisessa t-paidassaan ja nahkaliivissään. On kuitenkin juttutuokion edetessä nopeasti selvää, että kyseessä on tilanteille ja elämälle avoin persoona. Epätyypillisyyttä lisää se, ettei Jan kuulu kirkkoon. Kuinka hän on päätynyt diakoni Laura Lindroosin koordinoimaan Enkeliks-toimintaan mukaan ja ystävystynyt Reijon (nimi muutettu) kanssa?

Jan:

“Kirjauduin Vapaaehtoistoiminta.fi -sivustolle, ja Laura soitti minulle. En alunperin ollut menossa seurakunnan toimintaan mukaan, mutta Laura vakuutti tyyppinä. Eikä minulle ei ole millään lailla tuputettu uskontoa, tai vaadittu kirkkoon liittymistä missään vaiheessa. Punaisen ristin kanssa minulla on niin suuret näkemyserot, että siihen toimintaan en lähde mukaan.

Kun tapasin Reijon, meillä synkkasi heti. Se oli match made in heaven! Pidettiin yhteyttä hänen sairastelustaan huolimatta, loppukeväästä tosin kunto oli jo niin huono että yhteyttä pidettiin ainoastaan Reijon vaimon kautta. Siinä meni puoli vuotta tosi tiiviisti, ja sitten hän kuoli. Surutyö on vielä kesken. Kun sitten joskus toivun, aion taas jatkaa Enkeliks-toiminnassa.”

Laura:

”Jan oli ilmoittanut halukkuutensa vapaaehtoistoimintaan jo aiemmin. Kun järjestimme syksyllä 2019 Enkeliks-lähimmäispalvelukurssin, olin yhteydessä Janiin ja kysyin hänen mahdollisuuttaan lähteä mukaan. Ennakkohaastattelussa Jan osoittautui lämpimäksi, empaattiseksi ja reiluksi tyypiksi. Hänellä oli selkeät periaatteet ja realistinen kuva vapaaehtoisena toimimisesta. Janin kanssa on ollut ilo työskennellä yhdessä ja olemme oppineet toisiltamme. Diakoniatyön vaikuttavuus ja laajuus olisi paljon pienempää, jos meillä ei olisi Janin kaltaisia toimijoita joukossamme.”

Mustiin pukeutunut pitkähiuksinen vapaaehtoistyöntekijä Jan nojaa käsiinsä Oulunkylän kirkon takapihan muuria vasten.
”Vapaaehtoistyössä olen siksi, että haluan auttaa ihmisiä ja tunnen syvää yhteenkuuluvuutta avuntarvijoita kohtaan. Haluan maksaa vanhemmalle väelle takaisin sitä, että he ovat rakentaneet Suomea niin hyväksi maaksi.”

Enkeliks?

Vapaaehtoistyö muovautuu aina tekijänsä mukaiseksi. Enkeliks-toiminta sopii sinulle, jolla on oma elämä tasapainossa ja haluat antaa aikaasi Oulunkylän seurakunnan alueella asuvalle yksinäiselle muutaman tunnin ajan pari kertaa kuukaudessa. Voit valita, haluatko toimia yksinäisen vanhuksen, aikuisen vai lapsiperheen tukena.

Saat alkukoulutuksen lisäksi tukea vapaaehtoisena toimimiseen yhteisistä vertaistapaamisista, työnohjauksista, vapaaehtoistoiminnan koordinaattorilta, virkistystapahtumista ja lisäkoulutuksista.

Jos kiinnostuit, ole yhteydessä vapaaehtoisuuden ja osallisuuden YHDESSÄ-projektin projektipäällikkö Mariaan: maria.obafemi-onuigbo@evl.fi, 050 380 4138.

Kuvat: Jani Laukkanen