08.12. Onneksi olkoon: Kyllikki, Kylli | Palaute | På svenska | In English

Kannelmäen seurakunta

Enkelien sunnuntai on enkelien ja lasten päivä - aikuisia unohtamatta

Kannelmäen seurakunta

25.09.2018, 16:10
Enkelien sunnuntaita eli mikkelinpäivää vietetään tänä vuonna sunnuntaina 30. syyskuuta. Kannelmäen kirkossa vietetään silloin messua, johon kaikenikäiset Jumalan lapset ovat tervetulleita.

Mikkelinpäivä, enkelien sunnuntai, on luterilaisen kirkon ainoa enkelijuhla ja syksyn suuri juhlapäivä. Sitä on vietetty enkelien ja lasten yhteisenä juhlapyhänä, koska Jeesus antoi lapsille erityisen arvon. Enkeli on näkymättömään maailmaan kuuluva, Jumalan luoma henkiolento, mutta ne voivat ilmestyä ihmisille esimerkiksi Jumalan viestintuojina,

Enkelien sunnuntain evankeliumissa Jeesus asettaa uskon esikuvaksi lapsen. Sanoma enkeleistä on tarkoitettu kuitenkin myös aikuisille.

"Silloin Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: 'Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan. '" (Matt. 18:2-3)

Suomen kielen sana enkeli tulee latinan sanasta angelus (kr. angelos). Molemmat tarkoittavat lähettilästä eli sanansaattajaa. Raamatun enkeleillä on monenlaisia tehtäviä. Usein heidät kuvataan juuri Jumalan sanansaattajina, niin kuin esimerkiksi jouluevankeliumissa, jossa enkelit ilmoittavat paimenille Jeesus-lapsen syntymästä. Sanansaattajana enkeli on myös pääsiäiskertomuksessa, joka kertoo enkelin ja naisten kohtaamisesta tyhjällä haudalla: "Enkeli kääntyi naisten puoleen ja sanoi: "Älkää te pelätkö. Minä tiedän, että te etsitte ristiinnaulittua Jeesusta. Ei hän ole täällä, hän on noussut kuolleista, niin kuin itse sanoi." (Matt. 28:5-6). Enkelin viesti kuuluu kaikille ihmisille.

Mikkelinpäivä on saanut nimensä arkkienkeli Mikaelista, joka mainitaan Raamatussa viidesti. Hänelle on omistettu Suomessa kymmenen keskiaikaista kirkkoa. Enkeli Mikaelia on pidetty myös taivaallisten sotajoukkojen johtajana. Arkkienkeli Mikaelin päivää alettiin viettää Italiassa jo 400-luvulla. Hänelle omistettu päivä oli 29.9. Mikkelinpäivä on suomalaisessa nimipäiväkalenterissa Mikaelin, Mikon, Miikan, Mikan, Miskan, Mikon ja Mikaelan nimipäivä. Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa mikkelinpäivää vietetään em. päivää seuraavana sunnuntaina.

Enkelien sunnuntain messu alkaa Kannelmäen kirkossa sunnuntaina 30.9. klo 10. Messussa saarnaa kirkkoherra Sakari Enrold ja kanttorina toimii Anne Myllylä. Mukana laulamassa on virsilauluryhmä.