19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Kannelmäen seurakunta

Joulukuvaelmassa koettiin paimenten kanssa ihmeellinen yö

19.12.2019, 16:39 /  päivitetty 20.12.2019, 10:26
Kannelmäen seurakunnalla on pitkät joulukuvaelmaperinteet. Tänä vuonna nähtiin kuvaelma Paimenten jouluyö.
Kannelmäen kirkossa joulukuvaelman kolme paimenta. Taustalla joulukuusi.

Kuvaelma alkaa niistä päivistä, jolloin keisari Augustus antoi käskyn, että koko valtakunnassa oli toimitettava verollepano. Silloin Joosefkin lähti yhdessä kihlattunsa Marian kanssa verollepanoa varten Betlehemiin.

Hämärässä Kannelmäen kirkossa joulukuvaelman Joosef ja Maria kävelevät kirkon käytävällä.

Kedolla on yö ja paimenet ovat vartioimassa lampaita. Kaverit lämmittelevät nuotion ääressä,jutustelevat keskenään ja yrittävät pitää lukua lampaista. Nuotiopaikkaa lähestyy raskaana oleva nuori nainen ja hänen miehensä, jotka kysyvät reittiä Betlehemiin. Avuliaat paimenet osoittavat tietä – kaikki eri suuntiin.

Joulukuvaelma Kannelmäen kirkossa. Joulukuusi, paimenia ja valoja, päiväkodin lapsia katsomassa.

Kihlapari jatkaa pitkää ja raskasta matkaansa. Perille päästyään matkalaiset saavat huomata, että kaikki majapaikat ovat täynnä. Joosef haluaa löytää raskaana olevalle Marialle yöpymispaikan. Huolestunut ja hämmentynyt Maria jää hetkeksi yksin ja alkaa laulaa:

Keneltä sai tähden
tuo katse pienokaisen?
Kuka poisti synkeyden
yöstä paimenten?
Kuka solmi kruunun
nyt sinun hiuksillesi?
Viisaat kuka johti
luokse rakkaan lapseni?

Olet toisten kaltainen?
Lapsi lupauksien?
Tuotko, lapseni, nyt
toivon maailmaan?
Olet aarre sydänten?
Miten sinut suojelen?
Helmassani kantaa
itse taivastako saan?

Kannelmäen kirkossa joulukuvaelman Maria istuu ja katselee taivaalle.

Lopulta erään majatalon isäntä suostuu päästämään Marian ja Joosefin talliin nukkumaan. Tallissa Maria synnyttää pojan, Jeesuksen.

Joulukuvaelman enkeli Kannelmäen kirkossa.

Samana yönä ihmeellinen valo ilmestyy työtään tekeville paimenille. ”Ei tule nyt tämä valo nuotiosta! ” Pelästyneet paimenet kääntyvät katsomaan ja näkevät enkelin, joka kertoo Jeesuksen syntymästä. Uutinen on niin hieno ja uskomaton, että paimenet päättävät lähteä itse katsomaan. He löytävät tallin ja Marian ja Joosefin ja Jeesus-lapsen seimessä.

Kannelmäen kirkon joulutallissa kuvaelman Pyhä perhe, enkeli ja kolme paimenta.

Paimenet kertovat Pyhälle perheelle ja myöhemmin kaikille kohtaamilleen ihmisille, mitä kaikkea ihmeellistä he ovat yön aikana kokeneet. Kaikki ovat ihmeissään heidän kertomuksestaan. Mutta Maria kätki sydämeensä kaiken, mitä oli tapahtunut, ja tutkisteli sitä.

Kuvaelman rooleissa nähtiin Valtteri Jauhiainen, Sanna Lång, Salla Silvennoinen, Jenna Mäkipelto, Kaija Aalto, Nina Rajamäki, Marjo Visa ja Konsta Korhonen. Mukana olivat myös kanttori Sirkku Rintamäki, kirkkomuusikko Kari Härkönen, papit Milla Mäkitalo, Lotta Petäjäniemi ja Virpi Koskinen, teologiharjoittelija Heikki Kärhä. Valoista vastasi Janette Lintelä.

Kuvaelma oli tälläkin kertaa suunniteltu sopimaan eri-ikäisille, sekä perhe- ja vauvakerholaisille, päiväkotien lapsille että koulujen oppilaille. Avoimessa tilaisuudessa keskiviikkoiltana kuvaelman pääsivät näkemään myös kaikenikäiset aikuiset. Joulukirkoissa ja avoimessa esityksessä kuvaelman näki yli 2200 katsojaa.