24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute

Lapsia, laulua, siipiä, sormia – Terveisiä Enkelien
sunnuntain perhemessusta

30.09.2019, 16:08
Enkelien sunnuntai eli Mikkelinpäivä on lapsien ja enkelien erityinen pyhäpäivä. Enkelien sunnuntain perhemessussa Kannelmäen kirkossa muistettiin ”kirkon tärkeintä väkkee” sekä puhuttiin ja laulettiin enkeleistä.
Tyttöenkeli pilveksi ja taivaaksi lavastetuilla tikkailla Kannelmäen kirkossa

”Myö se ollaan tämän kirkon tärkeintä väkkee. Meistä kaikkein pienimmänkin taivaan Isä näkkee.” Näin muistutti Lapsi- ja nuorisokuoro Kannelkellot kuulijoita Maija Riitta Hirvosen sanoin Pikkuväen katrillissa.

Enkeleistä kuultiin laulujen lisäksi Raamatun teksteissä ja Virpi-papin puheessa. Ja kyllä enkeleitä nähtiinkin, nimittäin kuorolaisten enkeleiden ja muiden messun toimittajien esityksessä Jaakobin unesta: Jaakob näkee unen, jossa maasta taivaaseen kohoaa tikapuut, joita pitkin enkelit kulkevat edestakaisin. Jaakob ja katsojat saavat viestin, että Jumala vartioi yöllä ja päivällä ja lähettää meille enkeleitä.

Pappi Virpi Koskinen kertoi viiden sulan ja viiden sormen avulla viisi asiaa enkeleistä ja meistä ihmisistä.

• Ensinnäkin enkelit ovat taivaallisia persoonia. Sellaisiin, toisin kuin ihmisiin, ei satu vaikka kaatuisi liukumäessä.
  • Toiseksi, lapsia ei saa halveksia, heillä on omat enkelinsä.
  • Kolmanneksi, enkelit palvelevat Jumalaa ja rakastavat Jumalaa yli kaiken. Juuri tänään, tällä minuutilla, tällä hetkellä meidän pitäisi pyrkiä samaan.
  • Neljänneksi, muista enkelien perusviesti: Älä pelkää!
  • Viidenneksi, enkelit laulavat Jumalalle kiitosta ja ylistystä. Ihmisen suurin päämäärä on liittyä tähän kiitos- ja ylistyslauluun.

Messun lopuksi Kannelkellot lauloivat johtajansa Sirkku Rintamäen Jukka Itkosen sanoihin säveltämän Aurinkolahjan.

Assisin Fransiscus katseli taivaan laajaa aavaa,
lauleli Aurinkolaulua, ei toistellut messukaavaa.
Linnut sen laulun kuulivat: Onpa tuo sävelmä hellä.
Ihan tekisi mieli istua sen laulajan kämmenellä.
Niin linnut paikalle lensivät, monet pitkien matkojen takaa.
Myös ihminen voi olla aurinko ja laulaen lämpöä jakaa. Halleluja!

Perhemessun Enkelien sunnuntaina 29.9.2019 Kannelmäen kirkossa toimittivat papit Virpi Koskinen ja Milla Mäkitalo, kanttori Sirkku Rintamäki ja Lapsi- ja nuorisokuoro Kannelkellot sekä joukko kirkkomusiikin opiskelijoita. Kirkkomehuilla olivat mukana myös lapsityönohjaaja Marjo Visa, perhetyöntekijä Janette Lintelä ja projektityöntekijä Jenna Mäkipelto.

Kuorolaisia lapsi- ja nuorisokuoro Kannelkelloista laulamassa Kannelmäen kirkossa
Laulajia lapsi- ja nuorisokuoro Kannelkelloista.