19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Kannelmäen seurakunta

Kiirastorstai - Pyhä ehtoollinen

05.04.2019, 16:42
Kiirastorstain keskeisin aihe on ehtoollinen. Muistelemme Jeesuksen ja hänen opetuslastensa viimeistä yhteistä ateriaa ja osallistumme ehtoolliselle.
Pastori Konsta Korhonen Kannelmäen kirkon alttarilla asettamassa ehtoollista kiirastorstai-iltana

Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: ”Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni.” Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: ”Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne." Luuk. 22:19-20

Aterialla ovat läsnä kaikki opetuslapset. Yksi heistä tulee antamaan Jeesuksen ilmi, yksi heistä tulee kieltämään tuntevansa Jeesuksen. Myöhemmin illalla kukaan heistä ei jaksa valvoa ja rukoilla yhdessä Jeesuksen kanssa. Pöydän ääressä on monenlaista joukkoa. Me olemme tänään osa samaa joukkoa, ja noudatamme Jeesuksen käskyä nauttia pyhää ehtoollista.

Kiirastorstain ehtoollisella kirkoissa palavat opetuslasten kynttilät. Alttaritekstiilit ovat violetteja tai sinisiä. Illan kuluessa opetuslasten kynttilät sammutetaan yksitellen, vain Kristus-kynttilä jää palamaan. Urut vaikenevat. Illan päätteeksi alttari riisutaan liturgisista esineistä ja vaatteista ja puetaan mustaan.

Pappi Virpi Koskinen sammuttaa opetuslasten kynttilöitä Kannelmäen kirkossa kiirastorstai-iltana