20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Kannelmäen kirkko

Adventista alkaa joulun odotus

23.11.2017, 15:24

Hoosianna, hoosianna! Suomen kirkkosalit kaikuvat ensimmäisenä adventtisunnuntaina 3.12. Hoosiannaa Jeesuksen Jerusalemiin saapumisen muistoksi ja samalla joulun ajan sekä uuden kirkkovuoden alkamisen kunniaksi. Adventin riemukas sanoma täyttää paitsi kirkkojen holvit myös sydämen.

Kannelmäen seurakunnassa Hoosiannaa pääsee laulamaan Kannelmäen kirkossa messussa klo 10 ja Länsi-Helsingin Musiikkiopiston Adventtikonsertissa klo 18 sekä Malminkartanon kappelissa klo 18 vietettävässä messussa.

Ensimmäisen adventtisunnuntain päätekstinä on keskiajan perinteen mukaisesti kertomus Jeesuksen ratsastuksesta Jerusalemiin. Jeesus ratsastaa aasilla palmunlehväin reunustamaa kunniakujaa pitkin iloitsevan kansan saattelemana. Kuningas otetaan vastaan tervetulotoivotuksin, lauluin ja huilunsoitoin. Hoosianna - Auta, pelasta! Riemulauluin alkavalla juhlalla kristikunta ympäri maailmaa valmistautuu joulun, Jeesuksen syntymäjuhlan, viettoon, joista neljää edeltävää sunnuntaita kutsutaan adventtisunnuntaiksi.

Sana adventti tulee latinan kielen sanasta adventus, joka merkitsee saapumista tai tulemista. Suomen kielessä adventti merkitsee nykyään joulun odotuksen aikaa. Suomessa on viime vuosikymmeninä yleistynyt perinne sytyttää kynttilä jokaisena neljänä adventtisunnuntaina. Tänä vuonna ensimmäinen sytytetään 3. joulukuuta. Myös adventtikalenterin ensimmäinen luukku avataan samana ajankohtana.

Eri puolella maata seurakunnissa järjestetään adventtijumalanpalveluksia ja -messuja. Kirkollisissa tilaisuuksissa adventtiajan liturgisena värinä on violetti.