20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Kannelmäen kirkko

Tulevaisuuskinkereillä tutustuttiin piispaehdokas Teemu Laajasaloon ja keskusteltiin tulevaisuuden kirkosta

26.04.2017, 13:10

Teemu Laajasalo Helsingin piispaksi -valitsijayhdistys järjesti 25.4. Kannelmäen kirkolla Tulevaisuuskinkerit. Tapahtumaa isännöivät Kannelmäen seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja Timo Sahi ja seurakuntaneuvoston jäsen Maritta Laiho, jotka molemmat ovat myös yhteisen kirkkovaltuuston jäseniä. Rovasti Pentti Simojoki kertoi mielivirrestään, kirkkoherra Sakari Enrold piti alkurukouksen ja illan musiikista ja yhteisveisuun säestyksestä vastasi kirkkomuusikko Kari Härkönen. Kaikille avoimille kinkereille oli saapunut viitisenkymmentä osallistujaa kuulemaan piispaehdokasta ja keskustelemaan kirkosta ja tulevaisuudesta.

Illan aikana päästiin tutustumaan piispaehdokas Teemu Laajasaloon. Kuultiin mm. että Teemu aloitti 2-vuotiaana pyhäkoulussa ja on edelleen suuri pyhäkoulun ystävä. Teemu Laajasalon työurasta pappina, Kallion seurakunnan kirkkoherrana ja Helsingin seurakuntayhtymän johtajana jo tiedetäänkin, mutta moni kuuli nyt ensimmäistä kertaa, että Teemu on myös Viuluviikarien kasvatti. Haastattelija Timo Sahi kysyi, minkälainen piispa Teemu Laajasalo haluaisi olla. Piispaehdokas kertoi antaneensa itselleen kehitystehtävän: "Ihmisellä on yksi suu ja kaksi korvaa. Käytä niitä siinä suhteessa." Piispana Teemu Laajasalo toteuttaisi piispalle annettua tehtävää "Vaalia kirkon ykseyttä ja edistää kirkon tehtävän toteutumista hiippakunnassa."

Tulevaisuuskinkerien keskustelun teemana oli Nuoret aikuiset ja nuoret perheet. Maritta Laiho piti alustuksen aiheesta, ja asiantuntijapuheenvuoro oli pyydetty pastori Minna Tuomiselta Kirkkohallituksesta. Osallistujat saivat kirjoittaa kysymyksensä ja ehdotuksensa papereille. Muutamia kysymyksiä ehdittiin esittää yhteisesti. Kysymyksiin vastasivat Teemu Laajasalo, Minna Tuominen ja pastori Elina Koivisto Petrus församlingista. Kaikki kirjoitetut aperit annettiin Teemu Laajasalolle.

Loppuhartaudessa Teemu Laajasalo muistutti, että Jumala katsoo meitä aina samalla lailla kuin me katsomme pientä itkevää vauvaa: kiinnostuneesti, huolehtivasti ja rakastavasti.

Tulevaisuuskinkereitä Kannelmäen kirkolla voi seurata myös videolta, joka löytyy Facebookista class=" "
target="_blank">Teemu Laajasalo Helsingin piispaksi
-sivulta. Livestreemauksesta vastasi pastori Niina Pihlajamaa Paavalin seurakunnasta.

Helsingin piispan vaalin ensimmäinen kierros käydään keskiviikkona 16.8.2017.
class=" "
target="_blank">Lue Helsingin piispan vaalista Helsingin hiippakunnan sivuilta