22.10. Onneksi olkoon: Anja, Anita, Anniina, Anitta, Anette | Palaute | På svenska | In English

Kannelmäen kirkko

Yö on tähtikirkas. Musiikkia Italian mestareilta.

Kannelmäen seurakunta

21.09.2019 klo 19:00 - 20:00 Kannelmäen kirkko, Vanhaistentie 6, 00420 Helsinki

Suomalaisen barokkiorkesterin (FiBO) duo soittaa musiikkia Italian mestareilta. Säveltäjänimet: Pandolfi Mealli, Spadi, Kapsberger, Leonarda, Matteis, Rognoni, Bertali.

Anna Rainio, viulu
Mikko Ikäheimo, arkkiluuttu, teorbi ja barokkikitara.

Vapaa pääsy, vapaaehtoinen tukimaksu FiBOlle.

Konsertin kesto 1 tunti (ei väliaikaa)

******************************

Varsinainen soitinmusiikin valtakausi alkoi 1500-luvun taitteessa, kun aiemmin keskiajalla soittimia oli käytetty lähinnä korvaamaan tai kaksintamaan lauluosuuksia. 1500-luvulla improvisaation ohella instrumenttikappaleita alettiin nuotintaa, jolloin syntyi itsenäisiä soitinsävellyksiä. Tällöin julkaistiin myös ensimmäisiä pelkille soittimille tarkoitettuja nuottikokoelmia. 1600-luvun vaihteessa musiikkimaailmassa tapahtui suuria mullistuksia. Harmoniaa alettiin pikakirjoittaa numeroimalla (kenraalibasso), ja renessanssipolyfoniaa seurasi monodia, jossa harmonia itsenäisenä elementtinä säesti yksiäänistä melodiaa. Lisäksi oopperan, konserton ja sonaatin varhaiset muodot ovat peräisin 1600-luvun taitteesta. Myös muusikot alkoivat erikoistua. Kun renessanssimuusikko oli ollut samalla sekä säveltäjä, instrumentalisti, laulaja että kapellimestari, alkoi nyt erikoistuminen muun muassa solisteihin ja säveltäjiin. Soittajat pyrkivät edelleen jäljittelemään laulajien ilmaisua, mutta samalla myös eri soittimille tyypillinen soitto- ja kirjoitustapa alkoi vähitellen kehittyä.

Vaikka Italia oli pitkään poliittisesti hajanainen ja pirstaloitunut ruhtinaskuntien ja kaupunkivaltioiden maa, säilyi se koko barokin ajan musiikin keskeisenä vaikuttajana. Vauraat kaupunkivaltiot, kuten Rooma, Venetsia ja Milano, kilpailivat keskenään myös taiteiden ja kulttuurin saralla, mikä loi paljon kysyntää muusikoille ja säveltäjille. Italiaista tyyliä matkittiin ja jäljiteltiin laajasti ympäri Eurooppaa. Tämän illan konserttiohjelma keskittyy 1600-luvun italiaissäveltäjien tuotantoon. Osa heistä oli erittäin tuotteliaita ja tunnettuja, toiset ovat jättäneet jälkeensä vain kourallisen teoksia.

Uuden ilmaisun ja muotojen kehittyminen tapahtui varhaisessa barokissa rohkean kokeilemisen kautta. Improvisaatiolla oli suuri rooli musiikissa läpi barokin. Varhaista improvisointia, diminuutiotaitoa, opetettiin muun muassa lukuisissa erilaisissa oppaissa. Oppaiden lisäksi julkaistiin nuottikokoelmia, joissa tekijä esitteli tunnettujen teoksien diminuutioita omina töinään/sävellyksinään. Usein teokset sisälsivät sekä ohjeita että kokonaisten sävellysten diminuointeja. Esimerkiksi ohjelmassa kuultavat Spadin ja Rognonin kirjoittamat diminuutiot kahteen madrigaaliin antavat näytteitä jo varhaisesta taiturillisesta instrumentin käsittelytaidosta.

Järjestäjä: Kannelmäen seurakunta ja Suomalainen barokkiorkesteri (FiBO)
Yhteyshenkilö: Anne Myllylä
Puhelin: 09 2340 3831
Sähköposti: anne.myllyla@evl.fi