19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Kallion seurakunta

Tule rukoilemaan yhdessä rauhaa Ukrainaan

08.04.2022, 10:12 /  päivitetty 18.08.2022, 14:47
Helsingin tuomiokirkon portailla tuetaan Ukrainaa. Pääsiäismaanantaina Tuomiokirkon portailta lähetetään muun muassa vaikuttava kuvatervehdys Ukrainan tueksi.
Tuomiokirkko ja sen kivijalassa Ukrainaa tukeva banneri

Ekumeenista rukoushetkeä Ukrainan ja maailman rauhan puolesta vietetään Helsingin tuomiokirkon portailla 2. pääsiäispäivänä maanantaina 18.4. kello 12. Tilaisuus alkaa rauhankellojen soitolla, johon yhtyvät Helsingissä eri kirkkokuntien kirkot soitollaan.

Tuomiokirkon portailla esiintyvät muun muassa Cantores Minores ja ortodoksinen Pyhän Andreaan nuorisokuoro. Portailla järjestetään myös vaikuttava visuaalinen näytös, joka kuvataan dronella ja jonka toivotaan leviävän laajasti maailmalle.

”Sota Ukrainassa pakottaa sanomaan ääneen, että me emme hyväksy sodan kylmiä tekoja. Toisena pääsiäispäivänä kokoonnutaan eri puolilta kaupunkia Tuomiokirkon rappusille, koska haluamme antaa yhteisen ja selkeän viestin: tässä kaupungissa emme ole toisia vastaan emmekä anna periksi vaan teemme töitä sovinnon puolesta ristiriidan ja vihan sijasta”, sanoo Helsingin seurakuntayhtymän johtaja, kirkkoherra Juha Rintamäki.

”Me kuulumme niihin, jotka sytyttävät elämässä valoja eivätkä toimi pimeyden suojissa. Meille toivo tarkoittaa näkyä kaiken keskellä siitä, että sinä, minä ja me selviämme kyllä yhdessä tästäkin”, Rintamäki jatkaa.

Tilaisuudessa kuullaan eri kirkkokuntien edustajien puheenvuoroja ja rauhanrukouksia. Helsingin kaupungin tervehdyksen tuo apulaispormestari Daniel Sazonov. Lisäksi rappusilla lauletaan yhdessä pääsiäistroparia eri kielillä ja Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan eli virsi 600.

Tilaisuuteen tulee ristisaattoja ja kulkueita eri puolilta kaupunkia. Ainakin seuraavista paikoista on ilmoitettu lähtevän kulkueita Senaatintorille:

- kello 11 Mikael Agricolan kirkolta, Tehtaankatu 23, reitti Pyhän Henrikin katedraalin kautta

- kello 11.15 Kallion kirkolta, Itäinen Papinkatu 2

- kello 11.30 Adventtikirkolta, Annankatu 7, reitti Andreaskyrkanin kautta

- kello 11.40 Uspenskin katedraalilta, Pormestarinrinne 1

- kello 11.45 Pyhän Kolminaisuuden kirkolta, Unioninkatu 31

Rukousta jatketaan Tuomiokirkon Kryptassa porrastilaisuuksien päätyttyä.

Tilaisuuden järjestävät Helsingin ev.-lut seurakunnat, Helsingin ortodoksinen seurakunta, Helsingin katolinen seurakunta sekä Helsingin ekumeeninen toimikunta.

Portaille valtava Ukrainan lippu

Ekumeenisen rukoushetken jälkeen Tuomiokirkon portailla alkaa Suomen ukrainalaisten yhdistyksen järjestämä tapahtuma. Rukoushetken järjestäjät toivovat, että yleisö osoittaisi tukeaan tilaisuudelle, jossa Tuomiokirkon portaat peittyvät yleisön käsien kannattelemaan 30 metrin mittaiseen Ukrainan lippuun.

Tässä jälkimmäisessä tilaisuudessa on mukana ulkoministeri Pekka Haavisto ja artisti Maija Vilkkumaa laulaa Finlandia-hymnin.

”Kutsumme jokaisen, joka uskoo ihmiselämän arvoon, kokoontumaan yhteen Ukrainan tueksi sen kamppailussa rauhan, demokratian ja itsenäisyyden puolesta”, sanoo Nadiya Fedorova Suomen ukrainalaisten yhdistyksestä.

Tapahtuma löytyy myös Facebookista.